Professionel identitet og professionsfaglighed

Vi forsker i professionel identitet og professionsfaglighed. Vi undersøger, hvordan professionsuddannelser kan understøtte studerendes udvikling af professionel identitet på måder, der både bidrager til uddannelsestilknytning, dedikation til professionsopgaver og udvikling af en professionsfaglighed, som kvalificerer de nyuddannede i professionerne efter endt uddannelse.

Udvalgte projekter og publikationer

Laerer med elever

Professionstilknytning

Vi undersøger og udvikler viden om, hvordan professionsuddannelser kan understøtte de studerendes tilknytning til uddannelse og profession på måder, der udvikler de studerendes professionelle identitet og samtidig kvalificerer dem til at agere i professionel praksis.

Læs mere om projektet her.

Kontaktperson:
Forskningsleder Johanne Grøndahl Glavand, jggl@via.dk

Et billede af en glad studerende til undervisning.

Nye uddannelser - nye professionsidentiteter

Vi forsker i, hvordan professionsidentitet skabes og formes på nyere professionsuddannelser.  

Læs mere om professionsidentitet på Administrationsbacheloruddannelsen og se den nyeste publikation her.

Læs mere om professionsidentitet på den nye uddannelse til sundhedsadministrativ koordinator her.

Kontaktperson:
Forskningsleder Kaare Aagaard, kaag@via.dk

 

 

sygeplejerskestuderende

Studievalg og professionel identitet

Med VIA Sygeplejerskeuddannelsen som case undersøger og udvikler vi viden om de studerendes studievalg, og hvordan de undervejs i uddannelsen former deres professionelle identitet i spændingsfeltet mellem egne ambitioner og samfundets behov og krav.

Læs mere om projektet her. 

Og læs den nyeste publikation: De vil gøre en forskel, men... her.

Kontaktperson: 
Konstitueret forskningschef Vibeke Røn Noer, vino@via.dk