Uddannelserne på VIAs Campus Viborg er næsten fyldt op

Campus viborg
Campus Viborg slår dørene op for 479 nye studerende til september. Foto: Arkiv
Viborg er fortsat populær som studieby blandt de unge. De fleste VIA-uddannelser på Campus Viborg kan melde om fuldt optag.

479 kommende studerende kunne i nat ånde lettet op, da de fik beskeden om, at de til september skal starte på enten pædagog- sygeplejerske-, animations- eller administrationsbacheloruddannelsen i Viborg.

Ansøgere til VIA Læreruddannelsen i Skive fik ligeledes det længeventede svar. Det samlede antal optagne i Viborg stiger med 3,9 procent i forhold til sidste år.

Fuldt hus på fire uddannelser

På pædagoguddannelsen i Viborg bliver alle 168 pladser udfyldt, ligesom den netbaserede pædagoguddannelse også bliver fyldt op med de 54 nye studerende, uddannelsen har plads til.

De to animationsuddannelser hos The Animation Workshop i Viborg – Bachelor in Graphic Storytelling og Bachelor of Animation – kan ligeledes melde om fuldt hus. Her er henholdsvist 20 og 50 kommende studerende optaget.

Sygeplejerskeuddannelsen på Campus Viborg har optaget 98 nye studerende, som derfor også er fyldt op. På den netbaserede sygeplejerskeuddannelse er der fuldt hus med 20 optagne.

Rektor glæder sig over gode tal i Viborg

VIA University Colleges rektor, Harald Mikkelsen, der er direktør for Campus Viborg og selv bor i Viborg, glæder sig over byens popularitet.

”Vi glæder os over, at vi igen i år har udsigt til at få fyldt pladserne op på langt de fleste VIA-uddannelser i Viborg. Det afgørende er, at vi kan imødekomme arbejdsmarkedets efterspørgsel på professionsbachelorer både inden for den offentlige og private sektor,” siger Harald Mikkelsen og tilføjer:

”Når vi uddanner kvalificeret arbejdskraft, bidrager vi jo til at skabe vækst i erhvervslivet og til at udvikle den offentlige sektor innovativt,” påpeger rektor Harald Mikkelsen fra VIA University College.

Fortsat pladser at få i Viborg og Skive

VIAs uddannelse til professionsbachelor i offentlig administration byder 20 nye studerende velkommen til studiestart. Der er dog fortsat fem ledige pladser på uddannelsen.

VIA Campus Viborg omfatter organisatorisk også læreruddannelsen i Skive. Her er 48 ud af de 132 pladser besat, hvilket betyder, at der også her er ledige pladser.

Ledige pladser i andre byer

Er man ikke kommet ind på drømmestudiet i Viborg eller Skive, er der fortsat ledige pladser på læreruddannelsen i Silkeborg og Nørre Nissum, mens alle uddannelser med ”frit optag”for alle kvalificerede ansøgere ligeledes er åbne for ansøgninger. Det gælder blandet andet VIAs ingeniøruddannelser i Horsens, Herning og Aarhus.

Liste over ledige studiepladser på hjemmeside

På VIAs hjemmeside – via.dk – er der en liste over de ledige studiepladser, VIA har i forskellige byer i Region Midtjylland.

VIA har traditionelt et efteroptag frem til studiestart på et par hundrede studerende. Erfaringsmæssigt kommer der eksempelvis en del ekstra ansøgere til VIAs ingeniør- og læreruddannelser.

Hvis man ønsker en af de ledige studiepladser, kan det anbefales at være hurtig på aftrækkeren. VIAs studievejledere sidder klar til at behandle de ekstra ansøgninger. Og erfaringen er, at man sagtens kan blive tilfreds med en uddannelse, der ikke i første omgang var drømmestudiet.

For at hjælpe de unge til at blive afklarede omkring studievalg har VIA etableret bloggen dinstudievej.dk.

Ifølge en opgørelse fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT) er VIAs optag i år samlet set faldet godt fire procent i forhold til sidste år. Og hvis man korrigerer for, at 86 uddannelsespladser i Thisted i 2016 overgik fra VIA til University College Nordjylland, er optaget faldet 2,4 procent.

Se oversigt over ledige studiepladser på via.dk/ledigepladser

Pressekontakt for yderligere information:

Harald Mikkelsen, rektor for VIA University College
E: hm@via.dk

Jacob Bøgen Clausen, kommunikationsmedarbejder i VIA
E: jbcl@via.dk

Fakta om VIA University College

• VIA er Danmarks største professionshøjskole med 18.600 studerende på 42 forskellige professionsbacheloruddannelser.
  • VIA uddanner bl.a. til ingeniør, lærer, pædagog, designer, sygeplejerske, bygningskonstruktør, filmanimator, socialrådgiver, fysioterapeut og bioanalytiker.
  • VIA har campusser med flere uddannelser under samme tag i syv byer i Region Midtjylland. Campusserne ligger i Aarhus, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg, Herning og Holstebro. Dertil kommer enkelt-uddannelser i Nørre Nissum, Skive, Ikast og Grenå.
  • VIA er Nordens største udbyder af efter- og videreuddannelse gennem bl.a. kurser, akademiuddannelser, diplomuddannelser og skræddersyet kompetenceudvikling. Der er årligt ca. 20.000 på efter- og videreuddannelse hos VIA.
  • VIA er kåret som Danmarks mest entreprenante uddannelsesinstitution af Young Entreprise.
  • VIA har 18 videncentre, der beskæftiger sig med praksisrettet forskning, udvikling og innovation. Aktiviteterne foregår i tæt samarbejde med virksomheder, offentlige institutioner og organisationer.
  • VIA har fokus på det internationale område gennem blandt andet uddannelseseksport, udenlandske studerende på VIAs uddannelser og danske VIA-studerende på praktik- og studieophold i udlandet.
  • VIA samarbejder tæt med virksomheder, offentlige institutioner, organisationer og andre interessenter i ind- og udland. Samarbejdet vedrører blandt andet udvikling af uddannelser, forskningsprojekter og studentermobilitet.
  • VIA har 2.100 medarbejdere.

Læs mere om VIA University College på www.via.dk