Kick off på ingeniøruddannelsernes fælles innovationsuger

Chris MacDonald fik stående bifald for sit energiske og motiverende oplæg om præstation og trivsel.
Innovationsugerne er skudt i gang – og mandag var første dag, hvor 250 ingeniørstuderende fra 4. semester var samlet i Horsens. De næste to uger skal de studerende udvikle deres færdigheder i entreprenørskab. Det handler ikke kun om evnen til at tænke kreativt, men også kunsten at udvikle innovative løsninger.

I ugen op til dagens kick off har de studerende arbejdet med innovation på deres egen uddannelse. For at markere starten på de to fælles uger var der på førstedagen sammensat et både underholdende og fagligt program.

Innovation er vigtig for fremtidens ingeniører

Innovationsugerne blev åbnet af uddannelsesdekan Lotte Thøgersen, som brugte lejligheden til at byde velkommen og minde de studerende om, hvor vigtigt innovation er. Især for ingeniører. De skal nemlig være med til at levere fremtidens (tekniske) løsninger på praktiske problemer i alle dele af vores samfund.

Derudover sparkede kreativitets- og innovationseksperten Henning Sejr Jakobsen også gang i programmet med et oplæg om innovationsprocesser. Han gav også eksempler på, hvordan succesfuld innovation kan være med til at ændre verden. Henrik Sejr Jacobsen havde også én ting, han især håbede, de studerende ville tage med sig.

”Hvis I ikke er motiveret for at gå aktivt ind i processen, så er det faktisk den største hindring for en god oplevelse og for at nå frem til et godt resultat. Og det er ikke meget anderledes, end når man skal arbejde for en virksomhed” lød det fra Henning.

For ifølge ham er det virksomheder, der tør at innovere, der når længst.

'Nothing beats sleep'

Chris MacDonald var også forbi med et energisk og motiverende oplæg om præstation og trivsel. Han er heller ikke i tvivl. Ingeniørvidenskab handler om at løse problemer, sammen, for at skabe en bedre fremtid. Og det kræver ifølge ham motivation.

Chris MacDonald kom derefter med sit bud på, hvad man kan gøre for at øge kapaciteten og præstere på et højt niveau, samtidig med, at vi har det godt med os selv og hinanden. Et er i hvert fald sikkert: 'nothing beats sleep' fastslog han. Chris MacDonald fik afslutningsvis stående bifald for sit indlæg.

Revitalisering af konceptet for innovationsugerne

I år er der nye folk bag roret på innovationsugerne. Behnam Boujarzadeh og Line Lindhardt Egsgaard har lagt sig i selen for at skabe et godt program og gode rammer for de to fælles uger. De har set konceptet efter i sømmene og har påtaget sig rollerne som både praktiske koordinatorer, facilitatorer og undervisere i løbet af de næste par uger.

Ugerne afsluttes næste fredag, hvor der skal findes en vindergruppe. I dommerpanelet sidder blandt andet Salling Group, som har været med til at stille årets innovationsopgave til de studerende.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

Kommunikationskonsulent for VIAs Ingeniøruddannelser, Sarah Gram
T: 8755 1406