Første spadestik 19. juni til ny Campus Horsens

Billede af VIAs nye campus i Horsens udefra
Investeringen i VIAs ny Campus i Horsens betyder, at VIA etablerer flere nye dansksprogede diplomingeniøruddannelser, ligesom der bliver oprustet på forskningsområdet.
VIA flytter fra sommeren 2021 sine uddannelser og forskningscentre i Horsens til topmoderne faciliteter i hjertet af Horsens. Første spadestik til byggeriet bliver taget 19. juni 2018.

Etableringen af VIAs nye Campus Horsens er nu kommet et skridt videre. Den 19. juni bliver der taget første spadestik til byggeriet, der skal stå klar til indflytning i sommeren 2021 og er placeret i hjertet af Horsens – kun et stenkast fra banegården og busstationen i Horsens.

Den centrale beliggenhed vil sammen med topmoderne undervisningslokaler, skræddersyede laboratorier, fremtidsrettet teknisk udstyr og andre faciliteter gøre det endnu mere attraktivt for unge at uddanne sig hos VIA i Horsens. Samtidig fremmer placeringen mulighederne for at styrke samarbejdet med VIAs uddannelser i blandt andet Aarhus.

Den nye Campus Horsens bliver på i alt 27.000 kvadratmeter fordelt på to bygninger på fire etager og én på seks etager.

20 uddannelser flytter til ny campus

Campussen kommer til at rumme de mere end 20 forskellige uddannelser samt de forskningscentre og øvrige aktiviteter, som VIA i dag har på Chr. Østergaards Vej i Horsens. Der er tale om ca. 4.000 studerende og 350 medarbejdere.

Desuden kommer VIA til at råde over otte etager i et såkaldt innovationshøjhus på 16 etager, som også opføres på campusgrunden i Horens midtby. De øverste etager i højhuset bliver beboet af henholdsvist Vitus Bering Innovation Park (VBI) og Insero, som VIA i Horsens også er nabo til i dag og lægger stor vægt på at fortsætte et tæt samarbejde med. Endvidere flytter SOSU-skolen i Horsens til campusgrunden – ligesom på sigt flere andre uddannelsesinstitutioner.

I Horsens uddanner VIA blandt andet ingeniører, bygningskonstruktører, sygeplejersker og pædagoger. VIAs strategiske mål er klæde sine studerende på med de kompetencer, som fremtidens arbejdsmarked efterspørger, og at understøtte fortsat vækst og høj velfærd i det danske samfund.

Samarbejdsparter samles til første spadestik

Det er CASA, der er entreprenør på byggeriet af VIAs nye Campus Horsens, som arkitektfirmaet C.F. Møller har tegnet. Når der bliver taget første spadestik den 19. juni, vil repræsentanter fra både CASA, C.F. Møller, VIA, SOSU-skolen, Insero, Vitus Bering Innovation Park og Horsens Kommune deltage sammen med inviterede gæster.

Byggeriet af den nye Campus Horsens blev godkendt af Folketingets finansudvalg i december 2017 – efter salg af den nuværende campus Horsens til CASA og samtidig med en beslutning i VIAs bestyrelse om at investere mere end 50 millioner kroner over de næste fem år i at få uddannet flere diplomingeniører til de danske virksomheder.

Investeringen betyder, at VIA etablerer flere nye dansksprogede diplomingeniøruddannelser i blandt andet Horsens, ligesom der bliver oprustet på forskningsområdet.

Ifølge en analyse, som Dansk Industri og Ingeniørforeningen står bag, kommer Danmark til at mangle 9.300 ingeniører i 2025.

Yderligere oplysninger fås hos:

Harald Mikkelsen, rektor for VIA University College.
M: 87 55 10 01
E: hm@via.dk