Girls’ Day in Science: VIA inspirerer piger til fremtid som ingeniør

Sophia Kondrup og Emma Wang Pinstrup ved Girls' Day of Science
Sophia Kondrup og Emma Wang Pinstrup fra 8. klasse på Højvangsskolen godt i gang ved workshop om fremtidens plast.
108 piger deltog i årets Girls’ Day in Science ved VIAs Ingeniøruddannelser i Horsens. Det er tre gange flere end sidste år. 

Onsdag var over 108 piger forbi VIAs Ingeniøruddannelser, hvor de sammen med undervisere og studerende fik en forsmag på, hvilke muligheder en uddannelse inden for en IT, teknologi eller naturvidenskab kan give.

Flere kvindelige ingeniører

Pigerne, der kommer fra lokale folkeskoler i Horsens samt Horsens Statskole, arbejdede i tre workshops, hvor de blev klogere på livet om ingeniør.

For i Danmark har vi brug for flere ingeniører. Ifølge de seneste tal fra den teknologiske alliance, Engineer the Future, som Ingeniørforeningen står bag, vil Danmark i 2025 mangle 6.500 civil- og diplomingeniører.

Virksomhederne mangler allerede i dag medarbejdere, og kvinder er underrepræsenteret inden for området. I en verden der bliver stadig mere teknologisk funderet, har vi brug for, at både kvinder og mænd kan betjene og tage del i udviklingen af ny teknologi.

Nye løsninger og kreativitet

Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger, der fravælger en IT-faglig, teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalg ved ofte at afskrive det som en mulighed.

På dagen ved VIAs Ingeniøruddannelser deltog pigerne i en række worksh

ops og lærte blandt andet om, fremtidens plast, hvad der gemmer sig under græsset og kodning af hjemmesider. Pigerne mødte også kvindelige ingeniørstuderende og færdiguddannede ingeniører.

Mille Hedegaard Heidal fra 8. klasse på Højvangsskolen synes hun har fået meget ud af at være til Girls’ Day in Science. 
”Jeg synes især, det er interessant at kunne finde nye løsninger på, hvordan vi for eksempel skal leve i fremtiden og hvordan vi også bedst kan hjælpe klimaet,” siger Mille. 

Ingeniør – ikke bare et mande-job

Mille vidste ikke på forhånd hvad VIA University College var og hvad en ingeniør egentlig lavede og så synes hun, at det var dejligt, at det var pigerne, der var afsted alene. 
”Det har været rigtig fedt, at der har været fokus på at give os mere viden og få piger til at uddanne sig i et fag, som mange tror kun er for mænd,” siger Mille. 
Mille har efter dagen revideret sin opfattelse af uddannelsen til ingeniør og går fra dagen inspireret.

Mille Hedegaard Heidal fra 8. klasse på Højvangsskolen til Girls' Day in Science

Foto: Mille Hedegaard Heidal fra 8. klasse på Højvangsskolen 

”Jeg troede, det var et mande-job, men efter i dag har jeg tænkt, jeg måske godt kunne tænke mig, at arbejde som ingeniør – også fordi jeg slet ikke anede der var så mange forskellige muligheder inden for faget”, siger Mille. 

Sophia Kondrup og Emma Wang Pinstrup også fra Højvangsskolen er enige med Mille.
”Det har været rigtig sjovt, at det var en opgave, vi selv skulle lave, og vi ikke bare skulle sidde og lytte”.

Alle tre piger har brugt dagen på en workshop om fremtidens plastik, sammen med studerende og en underviser fra uddannelsen til maskiningeniør.

”Jeg synes, det var fedt, vi skulle tænke anderledes og være kreative. Og så kendte jeg heller ikke VIA – så det var spændende at komme heru d på besøg” forklarer Sophia. 

Girls’ Day in Science er arrangeret i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og Tektanken og er en del af en større kampagne, hvor 3100 piger har deltaget på landsplan.

Læs artikel på TV2 Østjylland "Flere og flere kvinder viser interesse for ’mandefag’"

 

Fakta: 

Optagstal på STEM-Uddannelserne for 2019

Tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at kvinder udgør 32 pct. af de optagne på STEM-uddannelserne bredt set, hvilket en fremgang på 1 procentpoint i forhold til 2018. På nogle studieretninger inden for IT er antallet af kvinder dog markant lavere end en tredjedel.

STEM er en samlebetegnelse for uddannelser, der ligger inden for Science, Technology, Engineering og Math. 

Kilde: https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/2019/notat-4-stem-it-og-ingeniorer.pdf