CikoTag vinder Innovationsprisen 2019

Innovationsprisen 2019 blev vundet af et hold af studerende fra bygningskonstruktøruddannelsen på VIA Campus Aarhus C.               Foto: Søren Munch Terkelsen
En gruppe studerende fra VIAs dansk- og engelsk-sprogede bygningskonstruktøruddannelse vandt Innovationsprisen 2019. Prisen på 50.000 kroner og et Springboard hos CONNECT Denmark blev overrakt i forbindelse med afviklingen af Forskningens Døgn på VIA University College.

Temaet for Innovationsprisen 2019 var bæredygtighed og cirkulær økonomi med fokus på blandt andet ’brug og smid væk-kultur’, vækst i verdensbefolkningen, øget ressourceforbrug og behovet for cirkulær økonomi.

Alle de 10 finalister til Innovationsprisen, der på dagen fik lov til at pitche deres idé overfor en fagjury, var dygtige til at udfordre temaet samtidig med, at de alle 10 projekter bar præg af at de var gennemtænkte og på et højt fagligt niveau.

Genbrug af byggemateriale

Vinderprojektet fra CikoTag arbejder med et ’tag’ / en chip, som man kan implementere i byggeelementer. Det gør det muligt at måle fugt, temperatur, viberationer i materialerne og der er desuden en gps. De informationer gør det muligt at vurdere, om hele eller dele af et byggeelement på et tidspunkt kan genbruges.

Juryen var meget begejstret for CikoTags projekt og i særdeleshed for, at det er et projekt med store perspektiver:

”Jeres projekt vidner først og fremmest om, at I har tænkt innovativt samtidig med at I adresserer en stor almen udfordring. Der er et stort potentiale i jeres idé og samtidig kæmpe mulighed fordi projektet ’kigger’ langt ud i fremtiden”, lød det blandt andet i juryens begrundelse.

Ny prototype i pipelinen

Gruppen bag CikoTag, der består af danske og internationale studerende fra både den dansk- og engelsksprogede bygningskonstruktøruddannelse på VIA University College i Aarhus og de jublede over at have vundet:

”Vi er meget stolte og glade for den anerkendelse, det er at vinde Innovationsprisen 2019. Og vi har allerede bestemt, at nogle af pengene skal vi bruge til at udvikle en tredje prototype af vores ’tag’/ vores chip og så vil vi også meget gerne have patenteret vores idé”, forklarede vinderne og sagde videre:

”Nu skal vi ud og søge hjælp og partnerskaber, så vi kan få prøvet vores produkt af i praksis. Vi har allerede været i kontakt med nogle byggefirmaer, som gerne vil hjælpe os med at teste tingene af, så det arbejde glæder vi os bare til at komme i gang med”.

Slangebid og plastsortering

Innovationsprisen er en konkurrence, hvor studerende fra alle landets videregående uddannelser kan deltage. Det betyder, at der ofte er stor mangfoldighed blandt projekterne. Og det afspejler sig også på præmieskamlen. For hvor vinderne fra CikoTag endnu arbejder med at udvikle deres prototype, har andenpræmievinderne allerede udviklet et færdigt produkt.

VenomAid Diagnostics, som andenpræmie-vinderne hedder, har nemlig udviklet en prisbillig test, der kan diagnosticere slangebid på en måde, der minder lidt om en graviditetstest. Produktet er udviklet til tredjeverdens lande, hvor mange, mange tusinder dør af slangebid og hvor det er en stor udfordring, at diagnosticere hvilken slange, man er blevet bidt af.

Tredjepræmien til Innovationsprisen 2019 gik til projektet ’Frasortering af plastfolie’. Her har to ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet udviklet en prototype som i forbindelse med affaldssortering kan frasortere op til 100% af alle plastfolier – et arbejde der lige nu kræver manuel sortering.

Innovationsprisen er et kvalitetsstempel

Blandt de jurymedlemmer som skulle vurdere dette års bejlere til Innovationsprisen var Hussam Mansour. Hussam vandt Innovationsprisen 2018 med projektet ’WasteHero.io’, der er et intelligent affaldshåndteringssystem. Da Hussam vandt innovationsprisen bestod firmaet af ham selv og en medstifter, i dag har de syv fuldtidsansatte:

”Det at vinde Innovationsprisen gjorde det først og fremmest meget lettere for os, at søge midler til at booste vores firma og det gjorde det samtidig lettere for os at rekruttere nye medarbejdere. Så det havde en stor effekt for os, og det fungerede i høj grad som et kvalitetsstempel af vores virksomhed”, fortæller Hussam Mansour og slutter af med et stort tillykke til vinderne fra CikoTag.

Fakta – baggrund

Innovationsprisen er en årlig idékonkurrence for alle landets studerende på videregående uddannelser.
Finalen blev afholdt på VIA University College, Campus Aarhus C, Ceresbyen 24, 8000 Aarhus C den 30. april 2019.
Innovationsprisen 2019 blev afholdt i samarbejde med Connect Denmark  og Forskningens Døgn

Fakta - vurderingskriterier

I vurderingen af projekterne lagde juryen vægt på graden af originalitet i idéen, hvordan idéen integrerer cirkulær økonomi og bæredygtighed, at projektet kan realiseres inden for en overskuelig tidshorisont, og om projektet hænger forretningsmæssigt sammen.

Fakta – præmier

Der var præmier til de tre bedste projekter til Innovationsprisen 2019.

1. pladsen modtager 50.000 kroner + et Springboard hos CONNECT Denmark.
2. pladsen modtager 20.000 kroner
3. pladsen modtager 10.000 kroner

Læs mere om innovationsprisen på via.dk/kampagner/innovationsprisen

Søren Munch Terkelsen