Softwareingeniører former fremtidens indlæring med virtual reality

Stella Brziakova er studerende på uddannelsen til softwareingeniør med speciale i VR og AR.
Stella Brziakova er studerende på uddannelsen til softwareingeniør med speciale i VR og AR. Hun har været med til at lave undervisningsmateriale inden for kemi. Her kan man øve sig med at blande forskellige kemikalier igen og igen. Alt sammen med virtuel reality.
Virtual reality er mere end underholdning, og der er ifølge EON Reality mange muligheder for dem, som kan programmere VR og AR. Det var budskabet til studerende på softwareingeniøruddannelsen, som var taget til Viborg for at høre om det nye speciale.

Onsdag den 2. maj åbnede VIA University College og EON Reality dørene for studerende på softwareingeniøruddannelsen med interesse i virtual og augmented reality. Målet var at give dem en smagsprøve på det nye speciale i VR og AR i Viborg.

Sundhed, uddannelse, spiludvikling og arkitektur, der er næsten ikke det område, hvor virtual og augmented reality ikke kan benyttes. Derfor er mange virksomheder begyndt at efterspørge folk med netop de kompetencer, og den efterspørgsel vil EON Reality, Viborg Kommune og VIA gerne komme i møde med det nye speciale.

11 ingeniørstuderende begyndte i februar, da specialet i Viborg blev søsat, og de var med til at vise deres projekter frem for de besøgende på Farvervej 1 i Viborg.

VR og AR er det nye øvelokale

Filip Skukan er en af de studerende på uddannelsen til softwareingeniør, som valgte at tage sit speciale i Viborg. Han kommer fra Kroatien og drømmer om at starte sin egen virksomhed, hvor han udvikler VR- og AR-løsninger for andre virksomheder.

”Jeg holder meget af at spille på trommer, men det larmer meget, når man øver sig, og det kan være et problem. Nu har jeg lavet et undervisningsmateriale, hvor jeg lærer andre at spille tromme med virtual reality. Her kan man øve sig uden at forstyrre,” siger Filip Skukan.

At løse et problem med larm er bare noget af det, VR og AR kan. Generelt er VR og AR oplagt inden for undervisning, og det benytter mange virksomheder sig af.

Mange virksomheder er i fuld gang

Ifølge Michael Lundorff-Hansen, der er CEO hos EON Denmark, er udviklingen i fuld gang blandt mange af de store virksomheder. De har integreret VR og AR i det daglige arbejde for eksempel i træningen af medarbejdere.

”En koncern kan nøjes med at have én medarbejder til undervise en række kolleger rundt om i hele verden. Det gælder for eksempel, når folk fra Vestas skal reparere vindmøller, eller når McDonalds skal undervise nye medarbejdere i at stege pommes fritter på den rigtige måde,” forklarer Michael Lundorff-Hansen de otte aspiranter til specialet i VR og AR. 

De otte studerende kom fra uddannelsen til softwareingeniør i Horsens, den tidligere ICT-uddannelse, og de stillede spørgsmål om programmeringssprog og indholdet på uddannelsen men også om boliger og fritidsjob.

Lærer at løse virkelige problemer

Michael Lundorff-Hansen finder, at uddannelsen i VR og AR er en anderledes måde at studere på.
”Uddannelsen handler om problemløsning. De studerende arbejder med konkrete problemstillinger fra den virkelige verden. Det kan være inden for sundhed, hvor personalet fra et sygehus gerne vil have løsninger på et problem. På den måde kan man sige, at uddannelse og industri smelter sammen,” uddyber han.

De nuværende 11 studerende er meget engagerede i deres studier ifølge lederen af VIAs softwareingeniøruddannelse, Stephan Erbs Korsholm.
”De er tæt på deres undervisere, og det faktum, at de er en lille gruppe på 11, gør, at de kommer til at arbejde tæt sammen. På den måde er der andre vilkår her i Viborg sammenlignet med uddannelsen i Horsens, hvor der er mange flere studerende pr underviser,” siger han.

Skal tiltrække nye studerende

Nu gælder det for ham om at få gjort opmærksom på specialet i Viborg, så han kan tiltrække studerende til næste semester, og Stephan Erbs Korsholm håber, at nogle af de besøgende fra Horsens, har fået vakt interessen for specialet i Viborg.

”Men det er ikke enkelt. Der er mange ting, som skal falde på plads. Bolig og fritidsjob er nogle af de faktorer, som er vigtige for de unge, og både Viborg Kommune og EON Reality arbejder hårdt for at hjælpe med at få det hele til at falde på plads,” fortæller han.

 

Fakta

Her kan man bruge virtual og augmentet reality:

  • Sundhed og velfærd
  • Uddannelse
  • Læring
  • Spiludvikling
  • Underholdning
  • Arkitektur
  • Marketing

 

Download originalbilleder

Stella Brziakova er studerende på uddannelsen til softwareingeniør med speciale i VR og AR.

Ingeniørstuderende Filip Skukan fra VIA, Michael Lundorff-Hansen, CEO hos EON Denmark og Malin Berg, business development manager Nordic fra EON Reality, fortalte kommende studerende om VR og AR.