Fem nye docenter i forskningscenter

VIAs Forskningscenter for pædagogik og dannelse har ansat fem nye docenter, som skal styrke forskningens mobilisering

Fem nye docenter i forskningscenter

De fem nye docenter er fra venstre Mette Molbæk, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Seierøe Barfod, Martin Blok Johansen og Jan Jaap Rothuizen.

Forskningscenter for pædagogik og dannelse bidrager til udvikling af viden om pædagogik, dannelse, didaktik, kultur, socialt arbejde og vejledning.
Med fem nye docenturer sikres konsolidering af VIAs Forskningscenter for pædagogik og dannelse.

”Vi har nu fem nye, kvalificerede docenter, som styrker forskningen i center for Pædagogik og dannelse. Docenter indtager nogle af de nøgleroller, som vi har brug for at bedrive anvendelsesorienteret forskning rettet mod bl.a. dagtilbud, skoler og socialfaglig praksis samt de tilhørende professionsuddannelser, ” siger Forskningschef Andreas Rasch-Christensen.

Processen med at få de fem nye docenter har været længe undervejs. Centret begyndte rekrutteringen i sommer og har haft både interne og eksterne ansøgere. Ansættelserne er netop nu afsluttet, og resultatet glæder Andreas Rasch-Christensen:

”De fem docenturer konsoliderer centerets forskning og udvikling. Docenterne er både tilknyttet centret og uddannelserne, hvilket samtidig sikrer videnflow, som vi hele tiden bestræber os på at udvikle i tæt samarbejde med uddannelserne.”

De fem docenter er alle rekrutteret internt og kommer fra hhv. Læreruddannelsen og Pædagoguddannelsen.
Det gælder:
• Jan Jaap Rothuizen fra Pædagoguddannelsen i Aarhus
• Karen Seierøe Barfod fra Læreruddannelsen i Nørre Nissum
• Rasmus Fink Lorentzen fra Læreruddannelsen i Aarhus
• Martin Blok Johansen fra Læreruddannelsen i Aarhus
• Mette Molbæk fra Læreruddannelsen i Skive

De fem docentprofiler

Jan Jaap Rothuizen fra Pædagoguddannelsen i Aarhus er tilknyttet Program for Dannelse og etik, hvor han også er forskningsleder. Jan Jaap forsker bl.a. i dannelse af professionsidentitet gennem uddannelse og praktik samt forholdet mellem institutionelle vilkår og professionelles udøvelse af etisk dømmekraft.

Karen Seierøe Barfod
fra Læreruddannelsen i Nørre Nissum er tilknyttet Program for Outdoorpædagogik, hvor hun også er forskningsleder. Karen beskæftiger sig med forskning og udvikling inden for udeskole, naturbørnehaver, eksterne læringsmiljøer og undervisning uden for klasserummet.

Rasmus Fink Lorentzen fra Læreruddannelsen i Aarhus er tilknyttet Program for Læring og it, hvor han forsker i it-didaktik i folkeskolen og udvikling af lærerkompetencer. Rasmus har særlig viden om bl.a. elevers teknologiforståelse og digitale myndiggørelse samt udvikling af børn og unges evner til kritisk læsning på nettet.

Martin Blok Johansen fra Læreruddannelsen i Aarhus er tilknyttet Program for Æstetik og pædagogik, hvor han også er forskningsleder. Martin forsker blandt andet i genstandsfelter som litteratur, sprog, musik og drama med tilknytning til det pædagogiske arbejde i skoler og daginstitutioner.

Mette Molbæk fra Læreruddannelsen i Skive er tilknyttet Program for Børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem, hvor hun også er forskningsleder. Mette har fokus på forskning i og udvikling af inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen, og hun er optaget af, hvordan (skole)praksis, læreruddannelse og forskning kan indgå i et bedre samspil.

Forskningsret siden 2013

I 2013 blev professionshøjskolerne anerkendt som forskningsinstitutioner med forskningsret. På finansloven blev der afsat penge til professionshøjskolernes arbejde med anvendt forskning.

Forskning i professionshøjskolerne sker altid i samarbejde med praksis, både private og offentlige virksomheder.
Forskningen giver ny viden til uddannelserne og til de brancher og erhverv, der beskæftiger professionsbachelorer.

Andreas Rasch-Christensen
  • Andreas Rasch-Christensen