Forskningsprojekt skal gøre Danmark førende i bæredygtig tekstil

Outsourcingen af produktionen i den danske tekstilbranche medførte et stort videnstab. Med 17,5 millioner kroner fra Innovationsfonden skal Projekt READY skaffe ny viden om bæredygtig tekstilproduktion og give Danmark en global førerposition på området.

Nyt forskningsprojekt skal gøre Danmark førende indenfor bæredyg-tig tekstilproduktion

Lige nu sætter kommunerne fart under indsamlingen af brugte tekstiler i alle danske husstande. Men viden og kompetencer til at genanvende tekstilerne på den mest ansvarlige måde mangler – ikke kun i Danmark men også i resten af verden.

Innovationsfonden har derfor investeret 17,5 millioner kroner i forskningsprojektet READY, der har som hovedformål at frembringe ny viden om, hvordan brugte tekstiler kan genanvendes til nye med lang levetid, samt hvordan ny produktionsteknologi kan sikre ansvarlighed i alle led af tekstilproduktionen. Projektet er ledet af Forskningscenter for kreative erhverv og professioner ved VIA University College.

”Vi ved ikke nok om, hvordan vi med nye teknologier kan genanvende tekstil til nye tekstiler og skabe bæredygtige produktionsmetoder. Det skal vi finde ud af, og vi har travlt, for EU er på vej med en ny lovgivning på området, som stort set ingen på nuværende tidspunkt kan leve op til,” fortæller Poul-Erik Jørgensen, der er forsknings- og udviklingsleder i Center for kreative erhverv og professioner og ansvarlig for READY.

Hele værdikæden bliver videreudviklet

Udover at indsamle viden og metoder vil forskerne også undersøge, hvordan lokalt producerede fibre, fx hamp, kan indgå i nye tekstiler. I dag bliver hamp forarbejdet i Italien, men sådan skal fremtiden ikke nødvendigvis være, fastslår Poul-Erik Jørgensen:

”Som en del af READY etablerer vi R&D Factory på VIAs campus i Herning. Det skal gøre os i stand til at udvikle og afprøve nye og optimerede produktionsmetoder og samtidig udvikle og teste prototyper af nye fibre, garner og metervarer, som industrien efterfølgende kan skalere op – både i Danmark og i udlandet.”

Forskergruppen skal også udvikle nye designs, som er både bæredygtige og har lang levetid, og endelig kommer forskerne til at udvikle nye cirkulære forretningsstrategier- og modeller. Hele værdikæden indenfor tekstilproduktion er altså tænkt ind i projekt READY.

VIA University College er lead på projektet, der også har Teknologisk Institut, Lifestyle & Design Cluster, Kunstakademiet, SDU og Aarhus Universitet som samarbejdspartnere. Derudover delta-ger følgende virksomheder i projektet: Bestseller, Kvadrat, Nybo Workwear, Sontex Tekstil, Kjel-lerup Væveri, HAACK Recycling samt Textile Change.

Alle parter bidrager økonomisk til Projekt READY, så det samlede budget når op på 29,5 mio. kroner.

• Innovationsfondens investering: 17,5 mio. kr.
  • Samlet budget: 29,5 mio. kr.
  • Varighed: 3 år
  • Officiel titel: Projekt READY

Yderligere oplysninger

Poul-Erik Jørgensen, Forskningsleder for Forskningscenter for kreative erhverv og professioner, VIA University College.
T: 87550546
E: pejo@via.dk