Danmarks Frie Forskningsfond udpeger VIA-forsker til råd

Henriette Duch fra VIA University College skal være med til at udvælge de forskningsprojekter, der skal have tildelt midler fra DFF, og som kan styrke kvaliteten og attraktiviteten af erhvervsuddannelserne i Danmark.

Henriette Duch, VIA

Professionshøjskolen VIA University College har for første gang fået en forsker udnævnt til at sidde med i et af de råd hos Danmarks Frie Forskningsfond (DFF), der uddeler penge til forskning – og dermed har indflydelse på, hvilke forskningsprojekter der bliver sat i gang.

Konkret er lektor og ph.d. Henriette Duch fra VIA i Aarhus blevet medlem af DFF’s råd med titlen ’Committee for Primary Schools and vocational education’. 

I rådet skal Henriette Duch med afsæt i sin mangeårige forskning med fokus på erhvervsuddannelser blandt andet arbejde med at få indfriet den politiske ambition om at styrke kvaliteten og attraktiviteten af erhvervsuddannelserne i Danmark. I den forbindelse skal Henriette Duch bidrage til at få opbygget stærkere forskningsmiljøer for erhvervsuddannelserne samt for arbejdspædagogik og praksislæring.

Historisk har det alene været forskere fra universiteterne, der har siddet på pladserne i DFF’s råd. Henriette Duch er således en af de meget få professionshøjskoleforskere, der er sluppet gennem nåleøjet til Danmarks Frie Forskningsfond. 

Fondens råd tager hvert år stilling til flere hundrede ansøgninger og uddeler over 600 millioner kroner til nye forskningsprojekter, der kapacitetsopbygger dansk forskning på et bredt videnfelt. 

Glad forskningsdirektør

Hos VIA University College glæder forsknings- og udviklingsdirektør Helle Kryger Aggerholm sig over udnævnelsen af Henriette Duch og over, at der hos Danmarks Frie Forskningsfond er kommet ’hul igennem’ for professionshøjskolesektoren.

”I VIA har vi 205 ph.d.’er og en bred palet af forskningsprogrammer på områder som fx bæredygtighed, klimatilpasning, demens, sundhedsteknologi, pædagogik, læring og professionsstudier. Dermed har VIAs forskningsmiljø rigtig meget at bidrage med til Danmarks Frie Forskningsfond både viden- og kompetencemæssigt. Jeg håber derfor, at vi fremover også får forskere med i DFF’s øvrige råd,” siger Helle Kryger Aggerholm.

Helle Kryger

Hun ser først og fremmest udnævnelsen som en stor og velfortjent anerkendelse af Henriette Duchs arbejde. 

”Samtidig er udnævnelsen en indirekte blåstempling af den praksisrettede forskning, vi bedriver i VIA og hos professionshøjskolerne i det hele taget, og som samfundsmæssigt er et særdeles afgørende supplement til universiteternes forskning,” fastslår Helle Kryger Aggerholm.

Stor viden og erfaring

Henriette Duch er lektor ved VIAs efter- og videreuddannelser og bedriver sideløbende forskning i VIAs Center for Professionsstudier.

”Jeg har gennem en længere årrække arbejdet med uddannelsesforskning, og min forskning sætter blandt andet fokus på erhvervsuddannelser. På den baggrund har jeg en viden og erfaring, det er dejligt at kunne anvende i regi af DFF. Her skal jeg konkret være med til at vurdere, hvordan midler fra Danmarks Frie Forskningsfond skal anvendes til fremadrettet forskning inden for temaet læring og trivsel – ikke mindst på erhvervsskoleområdet,” fortæller Henriette Duch.

Hun har som forsker været forfatter og medforfatter på mere end 100 publikationer siden 2015 – i form af bøger, antologier, rapporter, tidsskriftsartikler, skriftlige oplæg og konferencebidrag. Hun har desuden formidlet sin forskningsviden i eksempelvis podcasts og oplæg.

Stærkt fagligt miljø i VIA

Henriette Duch påpeger, at der er et stort behov for at få afsat flere penge til forskning inden for erhvervsuddannelser, da forskningen på feltet i dag er sparsom og geografisk spredt.

”I VIA adskiller vi os ved at have en stor faggruppe, der i såvel forskning som undervisning arbejder med erhvervsuddannelser og dermed er central for at sikre et solidt fagligt miljø om erhvervsuddannelser. Dét gælder især 10 ansatte fra VIAs efteruddannelsesområde, der som jeg underviser erhvervsskolelærere på VIAs Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik,” understreger Henriette Duch. 

Hendes ph.d.-afhandling fra 2017 fordybede sig netop i erhvervspædagogik og uddannelse af erhvervsskolelærere.

Ud over at efteruddanne mange lærere fra erhvervsskoler har Henriette Duch tillige erfaring med at kompetenceudvikle undervisere fra øvrige uddannelsestyper. Ligeledes omfatter hendes forskningsfelt – foruden erhvervsuddannelser – også gymnasiale uddannelser og professionsuddannelser. Dertil kommer, at Henriette Duch har omfattende projekterfaringer.

En vigtig milepæl

Thomas Iskov er leder af VIAs Center for Professionsstudier, hvor Henriette Duch bedriver sin forskning. Og han betegner det som en stor bedrift og en fantastisk nyhed, at Henriette Duch er blevet udpeget som deltager i en DFF-ekspertkomité. 

Thomas Iskov

”Mit bud er, at udnævnelsen skyldes bredden og omfanget i Henriettes arbejde og desuden kvaliteten i udforskningen af erhvervsuddannelserne, erhvervspædagogikken og den didaktik, som kendetegner uddannelser rettet mod professioner og erhverv,” siger Thomas Iskov og fortsætter:

”Det er en milepæl, at Danmarks Frie Forskningsfond nu indbyder forskere fra professionshøjskolesektoren til at sidde med i de udvalg, der hidtil har været forbeholdt universiteterne. Sådan bør det for mig at se også være, da professionshøjskolernes nærhed til og kendskab til den praksis, der uddannes til, har stor værdi i forskningen – samt for de studerende, erhvervene og professionerne”.

Thomas Iskov håber, at Danmarks Frie Forskningsfond fremover vil tildele flere midler til nye forskningsprojekter med professionshøjskoleforskere i spidsen.

Fakta: Et aftryk på dansk forskning

Henriette Duch har redigeret bøgerne:

  • Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver. Frydenlund, 2023.
  • Professionelle læringssamarbejder – på langs og på tværs i ungdomsuddannelser. Dafolo, 2021.
  • På diplom. At lære som voksen. Gyldendal, 2019.
  • Forandringer i ungdomsuddannelserne: overgange og indsatser. Aalborg Universitetsforlag, 2017 - sammen med Karen Andreasen.

Henriette Duch har blandt andet skrevet følgende videnskabelige artikler:

  • Duch, H. & Nielsen, B. L. (2023). Organisatorisk rammesætning af kompetenceudvikling for undervisere på videregående uddannelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
  • Duch, H. (2023). Opgaveskrivning på diplomuddannelser – unødvendig akademisering eller udvikling af professionalisme? Liv i skolen.
  • Duch, H. (2023). Demokrati - Potentialer og udfordringer i en social- og sundhedsuddannelse. Utbilding & Demokrati.
  • Duch, H. (2021). På grænsen mellem uddannelse og arbejdsplads - om vurdering og inklusion af eksamensopgaver. CEPRA-Striben.

Yderligere oplysninger fås hos:

Thomas iskov

Relaterede artikler