Mary Fonden udvider samarbejde med VIA

VIA skal være med til at videreudvikle LæseLeg og give pædagogisk personale i indskolingen kompetencer til at styrke børnenes bogglæde og sprogtilegnelse.

Børn læser

EVU Pædagogik og Opvækst, der er en del af efter- og videreuddannelsesområdet hos VIA University College, har i flere år samarbejdet med Mary Fonden om fondens store indsats LæseLeg. Og nu er samarbejdet blevet udvidet til at fortsætte de næste tre år. 

Udvidelsen skyldes, at LæseLeg udbreder sin målgruppe til også at omfatte børn, pædagoger og lærere i indskolingen og i fritidsordningerne. Tidligere har LæseLeg primært været rettet mod de 0-6-årige.

”I det nye udviklingsprojekt med at videreudvikle LæseLeg skal vi generere viden og bidrage til at udvikle nye materialer, som giver det pædagogiske personale i indskolingen kompetencer til at styrke børnenes bogglæde og sprogtilegnelse,” fortæller Dorte Qvortrup Dinnesen, der er efter- og videreuddannelseschef i EVU Pædagogik og Opvækst.

Konkret skal de involverede EVU-eksperter ud i den pædagogiske praksis for at observere og kortlægge sproglige udviklingsmiljøer og interviewe børn i SFO’er. Efterfølgende skal EVU Pædagogik og Opvækst udarbejde og gennemføre et kompetenceudviklingsforløb for personalet i indskoling og SFO. Dertil kommer udvikling af materialer, der giver de ansatte sprogpædagogisk inspiration til LæseLeg-arbejdet. 

Udvikler Danmarks sprogpædagogiske praksis

”Vi er i EVU Pædagogik og Opvækst rigtig glade for det udvidede samarbejde. Det har kæmpe betydning for os fortsat at kunne deltage i det vigtige arbejde med at udvikle den sprogpædagogiske praksis i hele Danmark ved at bidrage med vores faglige kompetencer og erfaringer inden for børn, pædagogik, sprogudvikling og trivsel,” fremhæver Dorte Qvortrup Dinnesen.

Det er eksperter fra EVU’s Kompetence- og videncenter for Pædagogisk Arbejde med sprog (KOMPAS) der samarbejder med Mary Fonden. I udviklingsprojektet deltager tillige Bibliotekernes Læse- og Sprogspor.

”Indsatsen træder lige ind i KOMPAS’ faglige kerne. Ambitionen hos KOMPAS er nemlig at bidrage med at udvikle viden og at udvikle de fagprofessionelles kompetencer, så de kan understøtte sproglig trivsel og deltagelsesmuligheder for alle – uanset baggrund. Og netop samarbejdet med Mary Fonden samt Bibliotekernes Læse- og Sprogspor giver et rigtig godt fundament for dette vigtige arbejde,” påpeger Dorte Qvortrup Dinnesen.

Dorte Qvortup Dinnesen

Til særlig gavn for børn i udsatte positioner 

Anne Nguyen-Quy, der er lektor i sprogvidenskab i EVU Pædagogik og Opvækst, bliver en del af det team, der skal indgå fagligt i det udvidede samarbejde med Mary Fonden om LæseLeg.

”I overgangen fra børnehave til skole sker der meget nyt i børns liv, som kan være vanskeligt og overvældende for mange. Derfor hilser vi det varmt velkommen, at LæseLeg nu også skal bidrage til at understøtte pædagoger og lærere i indskolingen til at arbejde med fokus på børnenes sprog, leg, inklusion og sociale relationer som afsæt for tryggere overgange,” siger Anne Nguyen-Quy.
Hun slår fast, at børns sproglige og kommunikative udvikling både i dagtilbud, i indskolingen og i fritidspædagogikken har afgørende betydning for børnenes trivsel og deltagelsesmuligheder – blandt andet ved skolestart, men også i et længere livsperspektiv.

”LæseLeg er en stærk, sprogpædagogisk indsats, som kan give alle børn og særligt børn i udsatte positioner forbedrede muligheder for at komme til orde og få adgang til lege og nye fællesskaber”, siger Anne Nguyen-Quy. 

Nu er fundamentet på plads for at drømme stort

LæseLeg blev etableret som én af Mary Fondens indsatser i 2012. LæseLeg arbejder med børns sproglige og kommunikative kompetencer, fordi det er nogle af de vigtigste byggesten for børns sociale relationer og trivsel. 

Udviklingen af LæseLeg-indsatsen er finansieret med midler fra Egmont Fonden og Lauritzen Fonden.

”Den seneste undersøgelse af LæseLeg i dagtilbud viste stærke resultater for børns kommunikative kompetencer. Derfor glæder vi os til også at se specifikt på SFO og indskolingen sammen med VIA University College og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor, som har hver deres indgangsvinkel til målgruppen,” siger Helle Østergaard, der er direktør i Mary Fonden.

Helle Østergaard betoner, at der med VIA og bibliotekerne i projektgruppen for LæseLeg er skabt et rigtig godt fundament for at bruge parternes viden som afsæt for at drømme stort om, hvad LæseLeg kan gøre for børn. 

Yderligere oplysninger fås hos:

Dorte Qvortrup Dinnesen

Relaterede artikler