Ny efteruddannelse i drama og pædagogik skal styrke elevers trivsel

VIA og Aarhus Teater er gået i samarbejde om en ny efteruddannelse, der er målrettet især lærere og pædagoger. Undervisningen kombinerer drama, scenekunst og pædagogik og har opstart lige efter nytår.

Efteruddannelse i anvendt scenekunst

VIA University College er gået sammen med Aarhus Teater om at skabe en ny teaterpædagogisk efteruddannelse i Anvendt scenekunst. 

Efteruddannelsen er for lærere, pædagoger, formidlere og andre, der ønsker at arbejde professionelt med sammenhængen mellem æstetiske læreprocesser, drama, scenekunst og pædagogik. Formålet er at sikre, at endnu flere undervisere og formidlere tilegner sig teaterpædagogiske kompetencer, der beviseligt både kan styrke elevers læring og trivsel. 

I dag er det kun ganske få steder, man kan efteruddanne sig i den dramapædagogiske metode. 

To undervisningsmoduler

Den kommende efteruddannelse i Anvendt scenekunst består af to moduler med titlerne ’Dramapædagogik’ og ’Scenekunst med børn og unge”’. Det er muligt at tage modulerne selvstændigt eller som en del af den pædagogiske diplomuddannelse, som VIA University College udbyder. 

Det første modul går i luften i januar 2025 og løber frem til juni. Modul to løber fra august til december 2025. 

Undervisningen finder sted på VIA University College i Aarhus og i lokalerne hos Aarhus Teater Læring. 

Matcher politiske ambitioner

Klaus Ernst Hansen, der er efter- og videreuddannelseschef på det pædagogiske felt hos VIA University College, fortæller, at den nye teaterpædagogiske efteruddannelse er skabt i kølvandet på, at VIA og Aarhus Teater i forvejen sammen har sikret teaterpædagogisk undervisning på 21 folke-skoler. Dét er sket med projektet ’Ej blot til lyst’ og har indtil videre givet over 500 lærerstuderende hos VIA kompetencer i ’performativ retorik’.

”Med det nye samarbejde med Aarhus Teater kan vi sikre, at regeringens ambitioner om mere praktisk og kreativ undervisning bliver ført ud i livet. På den nye efteruddannelse kan Aarhus Teaters teaterpædagogiske undervisere bidra¬ge med en vigtig dimension, så teorien fra VIA om æstetiske læreprocesser bliver vakt til live og praksisnær,” påpeger Klaus Ernst Hansen.

Han slår fast, at den nye efteruddannelse i Anvendt scenekunst giver kursusdeltagerne teateræstetiske redskaber til at styrke elevernes faglige og sociale udvikling. Konkret bliver kursisterne klædt på til at arbejde med sammenhængen mellem drama, scenekunst og pædagogik – fx på skoler, i sociale projekter, på teatre eller på museer.

”Forskning har vist, at den teaterpædagogiske metode er en virkningsfuld vej til at fremme børn og unges læring, dannelse, trivsel, sprog og kreativi¬tet. Og gennem en blanding af teoretisk og aktionspræget undervisning bliver deltagerne på efteruddannelsen i stand til at anvende redskaberne i deres daglige arbejde,” siger Klaus Ernst Hansen.

Klaus Ernst Hansen

Sætter fælles forskningsprojekt i søen

Morten Daugbjerg, der er kommunikationschef på Aarhus Teater og leder af Aarhus Teater Læring, fremhæver, at også Aarhus Teater ser et stort potentiale i den nye efteruddannelse i Anvendt scenekunst.

”Vi er overbevist om, at teaterpædagogik og arbejdet med æstetiske læreprocesser i endnu højere grad kan styrke trivslen i en tid, hvor regeringen fremhæver, at der skal tages et opgør mellem den opståede ubalance mellem det boglige indhold over for det praktiske og kreative indhold,” fremhæver Morten Daugbjerg.

Han ser frem til et fortsat frugtbart samarbejde med VIA University College og tilføjer, at Aarhus Teater og VIA sideløbende med den nye efteruddannelse i Anvendt scenekunst igangsætter et fælles forskningsprojekt. Her bliver det undersøgt, hvordan den teaterpæda¬gogiske metode kan styrke børn og unges sociale, emotionelle og faglige trivsel i skolen.

Relaterede artikler