
Skole- og uddannelsesfolk fra USA, Brasilien, Kenya, Rwanda, Storbritannien og Danmark samles den 21. til 25. oktober i først København og dernæst Billund til eventen Tech&Play Meetup 2024. Her skal de dele viden og erfaringer om at anvende en legende og motiverende tilgang til læring blandt skoleelever.
Tech&Play Meetup 2024 er kulminationen på et fireårigt internationalt samarbejde, der har fundet sted i projektet Play@Heart, som Danmarks seks professionshøjskoler har stået i spidsen for. LEGO Fonden har støttet projektet med 57 millioner kroner.
VIA University College er sammen med Københavns Professionshøjskole projektleder for Play@Heart og tillige arrangør af Tech&Play Meetup 2024, hvor deltagerne er samarbejdspartnere, fagfolk fra skole- og uddannelsessektoren samt kommunale skolechefer og konsulenter.
”Det overordnede formål med Play@Heart har været at udvikle og fremme en legende tilgang til børns udvikling og læring – blandt andet med teknologi involveret. Især har projektet haft fokus på at undersøge samspillet mellem legende tilgange til læring, teknologiforståelser, trivsel og børns udvikling,” forklarer projektleder og chefkonsulent Rune Overvad Schou fra VIA University College i Aarhus.

Besøg på skole, eleverne ikke vil hjem fra
I Play@Heart-projektet deltager skoleelever i alderen 6-15 år, skolelærere, pædagoger og skoleledelser fra 12 skoler, forvaltningskonsulenter, ansatte fra professionshøjskolerne samt repræsentanter fra LEGO Fonden. Dertil kommer eksterne samarbejdspartnere.
”Ud over at dele ny forskningsviden og erfaringer på tværs af landegrænser med fokus på børns trivsel, leg og teknologi, skal de 65 skole- og uddannelsesfolk, der samles til Tech&Play Meetup 2024 besøge Lyngholmskolen i Furesø Kommune. Skolen har deltaget i Play@Heart og laver i dag skole, som børnene ikke vil hjem fra. Desuden skal deltagerne arbejde med nytænkende kreative læringsmiljøer, som Københavns Professionshøjskole har inspirerende lokaler til,” fremhæver Rune Overvad Schou.
Der bliver også fælles drøftelser af, hvordan kommunerne på innovative måder kan løse komplekse problemer (såkaldt wicked problems) på grundskoleområdet i samarbejde med professionshøjskolerne.
Som afslutning på Tech&Play Meetup 2024 bliver der afholdt et symposium i Billund, hvor en stribe inviterede kommuner og skoleforvaltninger får præsenteret resultater fra det fireårige Play@Heart-projekt om, hvordan man kan bedrive skoleudvikling, fagudvikling og give eleverne deltagelsesmuligheder gennem fokus på det legende. Resultaterne bliver præsenteret i et street food-setup med food trucks, hvor kommunefolkene kan gå fra truck til truck og få forskellige ’smagsprøver’ på resultaterne.

Har skabt netværk på tværs af verden
”I Play@Heart har vi etableret et netværk med dybtgående samarbejde på tværs af verden og med fokus på at udvikle børns kreative tilgang til teknologier i en skolekontekst, og på Tech & Play MeetUp 2024 præsenterer vi samarbejdspartnere vores forskellige undersøgelser og resultater for hinanden,” siger Rune Overvad Schou og fortsætter:
”Undersøgelserne omhandler primært teknologiforståelse som redskab til at koble formelle og uformelle læreprocesser, Novel Engineering, hvor tekstarbejde kombineres med at konstruere produkter, som metode til undervisning i dansk og matematik, samt co-teaching med to lærere til stede i undervisningen som led i skoleudvikling samt legestemninger og -kvaliteter i undervisningen”.
De internationale partnere, som Danmarks seks professionshøjskoler og LEGO Fonden har samarbejdet med i Play@Heart-projektet, er: The Center for Engineering Education and Outreach, Tuft University, USA. Tinkering Studio, USA. The Scratch Foundation, USA. MIT Media Lab/Lifelong Kindergarten LK, USA. Brazilian Creative Learning Network, Brasilien. IREX, Kenya. Right to Play, Rwanda.