
I Dagtilbudsloven er der blevet indført krav om, at alle daginstitutioner kontinuerligt skal arbejde med at styrke den pædagogiske kvalitet.
Desuden skal alle dagtilbud hvert andet år skal have gennemført uvildige pædagogiske tilsyn, som afdækker områder med udviklingspotentiale og følger op på resultater fra det seneste tilsyn.
Baggrunden er, at den pædagogiske kvalitet i mange vuggestuer og børnehaver landet over er blevet kategoriseret som ’ikke tilstrækkelig’.
Øget kvalitet på alle målte områder
I Skive Kommune er der arbejdet særdeles seriøst med den pædagogiske kvalitet – og med meget positive resultater til følge.
Over det seneste år er 150 pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere fra dagtilbud i Skive Kommune samt 100 lokale dagplejere og 45 ledere blevet efteruddannet inden for temaerne leg, venskaber og fællesskaber. Det er dé områder, hvor det seneste pædagogiske tilsyn viste behov for at sætte ind.
Indsatsen har ført til, at kvaliteten af det pædagogiske arbejde er blevet løftet markant og ligger over de nationale gennemsnit, dokumenterer dugfriske tilsynsrapporter fra besøg i alle de 31 daginstitutioner i Skive Kommune. Tilsynene er baseret på det anerkendte, pædagogiske observations- og evalueringsværktøj KIDS (Kvalitetsudvikling i daginstitutioner).
Konkret viser de nye tilsynsmålinger, at den pædagogiske kvalitet på områderne ’legeaktivitet’ og ’fysiske omgivelser’ er steget væsentligt i 25 af de i alt 31 vuggestuer og børnehaver i Skive Kommune. På området ’relationer’ er den pædagogiske kvalitet vokset betydeligt i 22 institutioner.

Dagtilbudschef Grethe Bach Jørgensen fra Skive Kommune.
Tilsyn og læring hænger sammen
”Vi ser kompetenceudvikling af den brede personalegruppe som nøglen til at forbedre den pædagogiske praksis. Derfor er vi meget optaget af at følge de pædagogiske tilsyn op med målrettet kompetenceudvikling,” forklarer dagtilbudschef Grethe Bach Jørgensen fra Skive Kommune og tilføjer:
”Med de uvildige tilsyn i alle vores dagtilbud bliver vi opmærksomme på, hvor der er fælles opmærksomhedspunkter, og med kompetenceudvikling får vi højnet det pædagogiske niveau på felter, hvor det giver mening at sætte ind for at indfri vores ambition om at tilbyde optimale rammer til det bedst mulige børneliv”.
Det er den midtjyske professionshøjskole VIA University College, der har stået for at efteruddanne tæt på 300 pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere og ledere inden for temaerne leg, venskaber og fællesskaber.
Inden længe beslutter Skive Kommune, hvad den næste runde af kompetenceudvikling skal fokusere på, fortæller Grethe Bach Jørgensen.
Styrket trivsel og udvikling
Ann Sofie Nybo Bysted er én af de pædagoger i Skive Kommune, som er blevet efteruddannet. Hun har arbejdet som pædagog i Skive Kommune i 15 år og er ansat i Børnehusene – specifikt i vuggestueafdelingen i Hvidbjerg.
”Efteruddannelsen har været direkte målrettet mod den daglige pædagogiske praksis, og jeg har i høj grad fået bygget oven på den pædagogiske viden, jeg havde i forvejen – både med indblik i forskningsresultater og værdifulde, konkrete ’værktøjer’ til det daglige arbejde. Vi ansatte har fået et fælles pædagogisk fundament og er blevet meget bevidste om, hvordan vi er til størst gavn for børnenes udvikling og trivsel,” fortæller Ann Sofie Nybo Bysted.
Et eksempel på, hvordan læring fra kursusdagene har sat præg på de lokale daginstitutioner, er, at medarbejderne nu skaber mere rolige overgange mellem dagens aktiviteter – fx fra at have spist frugt til at skulle på tur ud af huset.
Tilsvarende sidder de voksne nu mere på gulvet tæt ved børnene, så børnene kan blive længere tid i deres lege, undgår en masse afbrydelser og oplever en vigtig tilknytning ved, at der er en medarbejder ved siden af, som børnene kan søge hen til og få tryghed og omsorg fra. Imens fungerer én medarbejder som en ’flyver’, der tager sig af andet end arbejdet med pædagogiske aktiviteter og nærvær.
Positive oplevelser hos forældre
På de efteruddannelseskurser, VIA University College har gennemført i Skive Kommune, har der netop været fokus på, hvordan personalet positioner sig godt i og omkring børnenes lege. Ligeledes er der skabt en bevidsthed om, hvor vigtig en rolle dagtilbuddenes måde at organisere sig på spiller – fx hvor meget det betyder for børnene at undgå mange forstyrrelser.
”Både jeg og kollegerne oplever, at vores reviderede måde at understøtte børnenes leg, venskaber og fællesskaber skaber en tydeligt bedre trivsel. Mange af børnenes forældre har også bemærket forandringer. Vi har efter kompetenceudviklingen hørt fra en del mødre og fædre, at de bemærker en dejlig ro i institutionen, og at de oplever, at deres barn har fået skabt stærkere relationer og er i positiv udvikling,” siger Ann Sofie Nybo Bysted.
Hun tilføjer, at den tilrettede arbejdsform også har skabt en nemmere indkøring af nye børn – blandt andet fordi personalet er blevet mere bevidst om, hvordan opdeling i mindre grupper og tydelige voksne, der ser bag om børnenes adfærd, kan få børnene til at føle større tryghed.

Grethe Hauskov Slyk er leder af tre daginstitutioner i Skive Kommune.
Videndeling med kollegerne
Grethe Hauskov Slyk er leder af tre daginstitutioner i Skive Kommune med børn i alderen fra otte måneder til knap seks år. Hun har haft 25 af sine medarbejdere på efteruddannelse hos VIA og glæder sig over de positive resultater – både for medarbejdere, der i forvejen er erfarne kulturbærere, og for ansatte med behov for et boost.
”I dag arbejder vi evidensbaseret. Det betyder, at alle pædagogerne, de pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælperne taler samme sprog, og at pædagogikken ikke er baseret på synsninger men på valid data. Samtidig har vi fået implementeret en god evalueringskultur og en oplevelse af større samhørighed indbyrdes mellem de ansatte,” fremhæver Grethe Hauskov Slyk.
Hun fortæller videre, at dé ansatte, der har været på kurser i temaerne leg, venskaber og fællesskaber, har sagt ja til en efteruddannelse, hvor de skulle være ’oppe på tæerne og klar til et højt fagligt niveau’. Desuden har kursusdeltagerne haft ansvar for at videndele med de øvrige kolleger på arbejdspladsen, så alle ansatte har fået gavn og glæde af kompetenceudviklingen.
I planlægningen af den ønskede kompetenceudvikling har der også været involveret medarbejdere og ledere fra de lokale dagtilbud samt repræsentanter fra fagforbundene BUPL og FOA.
Skive Kommune har anvendt midler fra Opkvalificeringspuljen til at finansiere kompetenceudviklingen. Der er tale om en national pulje, som kommuner kan søge penge fra til forskellige former for opkvalificering af personale.
Kæmpe engagement fra ansatte under efteruddannelse
VIAs kompetenceudvikling af pædagogiske medarbejdere i Skive Kommune har omfattet teori, øvelser og prøvehandlinger på arbejdspladsen.
Det er lektorer med speciale i udviklingspsykologi, pædagogik samt leg og den legende tilgang fra VIA University College, der har stået for at tilrettelægge og gennemføre det efteruddannelsesforløb, som tæt på 300 pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere og ledere i Skive Kommune har været på over det seneste år.
I samarbejde med Skive Kommune og med afsæt i resultater fra tilsynsrapporter har VIA University College skræddersyet et praksisrettet forløb med titlen ’Børneblik’ og med fokus på temaerne leg, venskaber og fællesskaber. Hver medarbejder har gennemført fem kursusdage på den afdeling, VIA University College har i Skive.
Undervisningen har især bestået af oplæg, præsentation af forskningsbaseret viden og teori, konkrete øvelser med blandt andet lege, erfaringsudveksling og diskussioner.
De i alt 150 efteruddannede pædagoger, pædagogiske assistenter og faste pædagogmedhjælpere har været fordelt på seks tværfaglige hold. Til gengæld har de 100 dagplejere været fordelt på selvstændige, fagspecifikke kurser. Det samme gælder de 45 ledere.

Simone Weng Facondini, lektor i udviklingspsykologi ved de pædagogiske efter- og videreuddannelser hos VIA University College.
God energi og stemning
”Der har været en enorm interesse for at komme på kurserne, og vi undervisere har oplevet et kæmpe engagement, masser af videndeling og en super god energi fra alle deltagerne. I evalueringerne er der også et hav af positive tilkendegivelser,” fortæller Simone Weng Facondini, der er lektor i udviklingspsykologi ved de pædagogiske efter- og videreuddannelser hos VIA University College.
Hun tilføjer, at der især er stor ros til, at læringen fra kurserne kan overføres direkte til den daglige pædagogiske praksis i dagtilbuddene og har rustet personalet med viden om og værktøjer til at løfte det ansvar, de har for at understøtte børns lege, venskaber og fællesskaber.
Samtidig understreger Simone Weng Facondini, at lege, venskaber og fællesskaber har stor betydning for børns udvikling og trivsel og derfor er et vigtigt område at have øje for i alle dagtilbud.
”Det er super positivt, at Skive Kommune har prioriteret at opkvalificere både uddannede og ikke-uddannelde medarbejdere, så alle de faggrupper, der er tætte på børnene i den daglige pædagogiske praksis, har fået ny viden og nye redskader,” betoner Simone Weng Facondini.
Klar kobling fra teori til praksis
Mellem hver kursusdag har de pædagogiske medarbejdere haft til opgave at gennemføre prøvehandlinger på deres arbejdspladser for at integrere og forstærke deres læring fra kursusdagene.
”En prøvehandling har fx været at observere og reflektere over børnenes lege og interaktioner med hinanden i forhold til de emner, kurset har sat spot på. Andre prøvehandlinger har været at implementere nye tilgange, metoder og organiseringer, som kurset har givet læring i, og efterfølgende reflektere over virkningen for børnene,” fremhæver Simone Weng Facondini.
De fire undervisere fra de pædagogiske efter- og videreuddannelser hos VIA University College har på kurserne været lektor i udviklingspsykologi Simone Weng Facondini, lektor i pædagogik Trine Holck Grundahl samt Birgitte Laursen og Palle-Emil Stouby, der begge er lektorer i børns leg og den legende tilgang.