Børnehaver kan dæmpe støj med tennisbolde, voksduge og filtkasser 

Høj støj i daginstitutioner kan give børnene høreskader, udfordre trivslen og gøre det svært at lære at tale. Forsker Torkil Østerbye har gode råd til at få dæmpet lydniveauet.

Barn holder sig for ørerne

Flere og flere børn er i risiko for at få tinnitus og andre høreskader af den støj, de hver dag bliver udsat for i mange timer i fx børnehaver. Samtidig går støj ud over børns trivsel, koncentration og sprogtilegnelse.

Dét får nu en ekspert i udfordringerne ved støj til at videregive en række konkrete råd til, hvordan daginstitutioner kan tage bedre vare på børnenes – og de ansattes – hørelse.

”Der er flere ret simple og praktiske muligheder for at reducere støjen i dagtilbud. Fx kan tennisbolde på bordben, voksdug på bordene, legetøj i kasser af filt og stillezoner bidrage til at undgå varige høreskader og til at styrke børnenes trivsel, adfærd og sprogtilegnelse,” fremhæver lektor, ph.d. Torkil Østerbye fra Forskningscenter for didaktik og pædagogik ved VIA University College i Aarhus.

Et støjniveau tæt på krav om høreværn

Torkil Østerbye slår fast, at dét lydniveau, børnene i Danmark bliver udsat for gennem mange timer i daginstitutionerne, er meget tæt på niveauet for, hvornår Arbejdstilsynets kræver obligatorisk brug af høreværn.

Han har selv ledet en undersøgelse af lydmiljøet i en række danske børnehaver. Her viste lydmålinger gennemsnitsværdier på op mod 80 dB – og endda en del pludseligt opståede lyde i puderummet på omkring 94 dB.

Lignende målinger dokumenterer en ny undersøgelse, som Teknologisk Institut og Rådet for Grøn Omstilling står bag. Her blev der i 12 ud af 30 institutioner målt lydniveauer over 80 dB.

Til sammenligning foregår en normal samtale mellem to personer ved ca. 60 dB.

Selv små børn risikerer at få tinnitus

”Lyd fra børn, der leger og griner, hører naturligt med til hverdagen i danske børnehaver. Udfordringen opstår, når børnestemmerne og lyden fra skramlende legetøj bliver så højlydt, at der bliver tale om en generende støj, for dét påvirker både børns og voksnes sundhed og trivsel negativt,” fastslår Torkil Østerbye og tilføjer:

”I yderste konsekvens kan vedvarende støj medføre permanente høreskader. Og det er ikke kun de voksne, der bliver ramt. Tal fra Hørerådgivningen for Børn & Unge viser, at der også er forældre, der henvender sig med børn helt ned i dagtilbudsalderen, som har tinnitus”. 

Det er i forvejen en kendt sag, at mange børnehavepædagoger oplever susen for ørerne, hæshed eller hovedpine, når de kommer hjem fra job. Konkret viser en undersøgelse fra Arbejdstilsynet i 2024, at halvdelen af de adspurgte pædagoger oplever støj i daginstitutioner så kraftigt, at de føler behov for at beskytte ørerne.

Opdeling i grupper og mere tid udendørs

Torkil Østerbye fremhæver, at der er en del, institutionerne kan gøre for at passe godt på både børnenes og personalets ører – både i forhold til organisering og indretning.

Han anbefaler fx at dæmpe støjen ved at inddele børnene i mindre grupper, mens de spiser, at flytte flere aktiviteter ud på legepladsen eller til andre udeområder samt at tage mindre grupper af børn med på ture ude af huset på de tidspunkter, hvor der ofte er meget støj. 

Desuden ser Torkil Østerbye det som en god idé at indføre stilletid eller afslapningstid med rolige aktiviteter i hyggelige rum. Han opfordrer tillige dagtilbuddene til at være bevidste om, hvornår og hvorfor der bliver spillet musik. 

”Samtidig er det vigtigt, at medarbejderne agerer som rollemodeller ved at tale i et roligt stemmeleje til såvel hinanden som til børnene og ved at bevæge sig roligt rundt i institutionen. Ligeledes skal forældrene informeres om, at institutionen har fokus på at reducere støj, og de skal have at vide, hvordan de som forældre bedst kan bakke op om at sænke lydniveauet,” siger Torkil Østerbye.

Torkil Østerbye

Filtdutter, skumgulv og skillevægge

Når det drejer som om at indrette dagtilbuddene, så larmen bliver reduceret, har Torkil Østerbye også en række konkrete anbefalinger:  

1. Sæt tennisbolde eller filtdutter under stole og bordben for at undgå skramlen. 2. Læg voksdug på bordene. 3. Læg skumgulv i legeområder på stuerne. 4. Del større rum med rumdelere – fx reoler med bøger eller flytbare skillevægge med en stødabsorberende overflade. 5. Brug kasser af filt til legetøj. 6. Sortér metallegetøjet fra i legekøkkenet. 7. Undgå store bare flader, der kan reflektere lyden – hæng i stedet en opslagstavle med børnetegninger på væggen, hæng gardiner ved store vinduespartier og stil en stor plante i et hjørne. 

Torkil Østerbye understreger, at høj støj og meget rumklang over lang tid er skadelig for mere end hørelsen. Støj går også ud over børns koncentration og kan føre til både stress og irritation.

Desuden kan støj gøre det svært for børn at lære at tale.

”I en interviewundersøgelse, som vi har gennemført hos VIA University College her i 2025, fortæller pædagogerne, at nogle børn reagerer ved at trække sig ud i hjørnerne eller gemme sig bag sofaen, når det larmer. Andre holder sig for ørerne og begynder at skrige, mens nogle få bliver udadreagerende,” pointerer Torkil Østerbye.

Svært at lære sprog med larm i ørerne

Han har endvidere stået i spidsen for flere undersøgelser hos VIA University College, der viser, at støjen i daginstitutioner kan have store negative konsekvenser for børnenes sprogtilegnelse. 

”Faktum er, at børn har brug for et væsentligt bedre lydmiljø end voksne for at lære sprog, og at sproglige udfordringer begrænser børns muligheder for at indgå i legefællesskaber. En afledt effekt af for meget støj kan altså også være, at børn bliver hæmmet i deres sociale udvikling,” betoner Torkil Østerbye.

Han anbefaler alle daginstitutioner at søsætte en seriøs indsats for at forbedre lydmiljøet ved at sætte fokus på støj.

”I første omgang er mit forslag, at alle dagtilbud tager emnet støj op på et personalemøde og foretager et 360 graders tjek af lydmiljøet i institutionen. Dét vil gøre det tydeligt, hvor og hvornår der er meget støj, som kræver initiativer for at dæmpe lydniveauet. Man kan fx benytte en lyd-app, som gratis kan måle lydniveauet ret præcist,” fastslår Torkil Østerbye.

Han foreslår at inddrage børnene i at lave lydmålinger, så børnene også bliver bevidste om lydniveauet.

Yderligere oplysninger og interview fås ved henvendelse til

Torkil Østerbye, lektor og ph.d. ved de pædagogiske efteruddannelser ved VIA University College og ved VIAs Forskningscenter for didaktik og pædagogik. Mobiltelefon: 87 55 19 39. E-mail: tork@via.dk

Relaterede artikler