
Selvom ligestilling har stået højt på den politiske dagsorden i årtier, er der stadig et tydeligt kønsmønster i, hvilke uddannelser henholdsvis piger og drenge vælger. Dét skaber både ulighed og mangel på arbejdskraft inden for fagområder som teknologi og omsorg.
Eksempelvis er det et faktum, at piger generelt klarer sig bedre end drenge i skolen, men at drenge alligevel fortsat er overrepræsenteret i matematik-, teknologi- og erhvervsrettede uddannelser.
”Der er brug for ny viden og nye løsninger, hvis vi vil skabe mere kønsinkluderende læringsmiljøer og give alle børn og unge lige muligheder,” siger Ida Gran Andersen, der er ph.d. og docent ved Forskningscenter for professionsstudier på VIA University College i Aarhus.
Hun har som leder af forskningsprojektet med titlen ’Challenging gender stereotypes in professional judgements and Practice’ modtaget 7,1 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Der er tale om midler fra den forskningsstrategiske pulje med titlen ’Læring og Trivsel i Grundskolen’, som er politisk besluttet.
Forskning inddrager lærere og vejledere
Projektet løber fra april 2026 til december 2029 og er praksisnært. Konkret bliver forskningsresultaterne tilvejebragt i et tæt samarbejde med lærere, lærerstuderende og vejledere.
Resultaterne skal bidrage til at få skabt mere inkluderende læringsmiljøer i grundskolen. Samtidig skal projektet styrke vidensgrundlaget for lærer- og vejlederuddannelserne.
”Ambitionen er at bygge bro mellem forskning, uddannelse og praksis. Projektet skal både pege på udfordringer og ikke mindst udvikle løsninger, der virker i virkeligheden – sammen med dem, der står midt i den,” understreger Ida Gran Andersen.
Tre arbejdspakker skaber ny viden og praksis
Projektet omfatter tre arbejdspakker, der samlet kommer til at give viden om, hvordan køn spiller ind i professionelle vurderinger – og hvordan praksis kan udvikles i en mere inkluderende retning.
Den første arbejdspakke bygger på et eksperimentelt survey, hvor lærerstuderende, lærere og vejledere vurderer fiktive elevprofiler. Undersøgelsen skal afdække, hvordan elevers køn påvirker vurderinger af deres faglige potentiale og fremtidige uddannelsesmuligheder – både i forhold til niveau og valg af fagområde.
Den anden arbejdspakke består af fokusgrupper, hvor deltagerne drøfter realistiske cases samt de narrativer og forventninger, der ligger bag stereotype vurderinger. Formålet er at forstå de mekanismer, som påvirker faglige vurderinger i praksis.
I den tredje arbejdspakke bliver der i samskabelse mellem lærere, lærerstuderende og vejledere udviklet og afprøvet mikrointerventioner i form af små forskningsbaserede udviklingstiltag. Her fungerer deltagerne som medudviklere og medforskere, der omsætter forskningsresultater til konkrete tiltag, som kan fremme en mere kønsinkluderende praksis i skolen og vejledningen.