
Det blev i 2017 politisk vedtaget, at eleverne på HF skal modtage undervisning, der giver dem indblik i professionerne som fx sygeplejerske og pædagog for at få flere til at vælge dén karrierevej. Ambitionen er imidlertid ikke blevet indfriet – primært fordi underviserne på HF mangler viden om de professioner, de skal tone deres undervisning til.
Udfordringen vil et nyt forsknings- og kompetenceudviklingsprojekt nu rette op på ved at udvikle og afprøve forskellige professionsrettede undervisningsforløb, som bliver evalueret blandt undervisere og elever på HF.
I projektet indgår de otte HF- og VUC-skoler i Midtjylland sammen med professionshøjskolen VIA University College, de midtjyske erhvervsakademier samt Syddansk Universitet.
Toner undervisning til otte fag
”Konkret bliver der arbejdet med at tone undervisningen til otte forskellige professions- og erhvervsakademiuddannelser – fx til jobbene som sygeplejerske, pædagog, lærer og socialrådgiver samt inden for IT, medier, økonomi og miljø,” fortæller cand.mag. Lene Madsen, der er projektleder samt uddannelseschef på Aarhus HF og VUC med ansvar for den toårige HF.
I de kommende professionsrettede undervisningsforløb kommer HF-eleverne til at indgå i både undervisning, gruppearbejde, projektopgaver samt praktikperioder på videregående studier og rigtige arbejdspladser inden for fx pædagog- eller sygeplejerskefaget.
Der bliver også udviklet undervisningsmaterialer, som HF-underviserne kan anvende, når de underviser i de obligatoriske fag dansk og matematik, i de øvrige fag, som HF-eleverne hver især har valgt som deres fagpakke, og i den store skriftlige studieopgave SSO.
6,6 millioner fra ministerium
Projektet med titlen ’Professionsretning af fagpakkefag, SSO, dansk og matematik på den toårige HF mod udvalgte professioner og erhvervsområder’ har modtaget godt 6,6 millioner kroner i støtte fra Børne- og Undervisningsministeriet og løber fra januar 2025 til december 2027.
De otte skoler i projektet er Aarhus HF og VUC, Herning HF og VUC, Horsens HF og VUC, Randers HF og VUC, Skanderborg-Odder Center for Uddannelse, Skive Viborg HF og VUC, TH Langs HF og VUC i Silkeborg samt Nørre Nissum HF.
Forskningen og kompetenceudviklingen i projektet bliver udviklet og gennemført af efter- og videreuddannelserne samt Center for professionsstudier ved VIA University College, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi Dania samt Center for gymnasie- og erhvervsuddannelsesforskning ved Syddansk Universitet.
Kompetenceudviklingen bliver afprøvet på kurser for HF-lærerne i Region Midtjylland, og følgeforskningen måler på effekten af de initiativer, der bliver søsat i projektet.
Til gavn for HF i hele landet
Projektleder Lene Madsen understreger, at projektet bliver til gavn for HF- og VUC-skolerne i hele Danmark, selv om det er forankret i Region Midtjylland.
Når de nye professionsrettede undervisningsforløb, undervisningsmaterialer samt et koncept for kompetenceudvikling af HF-lærere er skabt, bliver det hele nemlig offentliggjort på hjemmesiden HF-klartilprofession.dk.
”Vi udvikler de nye professionsrettede undervisningsforløb for at få erfaringer med, hvordan de almene fag som dansk, engelsk og matematik på HF meningsfuldt kan rettes mod konkrete videregående professionsuddannelser og job. Projektet giver tillige viden om, hvordan en mere praksisrettet undervisning kan styrke HF-elevernes motivation og trivsel og klæde dem på til at vælge uddannelse efter HF,” påpeger Lene Madsen.
Bygger på reform og forskning
Baggrunden for projektet er, at det ikke er lykkedes at indfri intentionen i HF-reformen fra 2017 om at professionsrette og praksisorientere fagene på den toårige HF. Dét skyldes ifølge forskning, at 84 procent af HF-lærerne mangler kompetenceudvikling i forhold til, hvad professionsretning af almene fag i en ungdomsuddannelse indebærer.
Projektet er desuden motiveret af, at regeringen vil erstatte den nuværende HF med en ny epx-ungdomsuddannelse, hvor undervisningen blandt andet skal give eleverne grundigt indblik i forskellige professioner og erhverv ved at professionsrette og praksisorientere fag.
Desuden trækker projektet på erfaringer fra et pilotprojekt i 2024 mellem Randers HF og VUC, Aarhus HF og VUC og VIA University College. Her blev der udviklet undervisning til fagpakkerne ‘Menneske-samfund’ og ‘Sundhed’ – målrettet fagene som pædagog, lærer og sygeplejerske.
”I pilotprojektet viste det sig at være afgørende, at HF indgår i et tæt samarbejde med professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne for at lykkes med at udvikle meningsfulde professionsrettede undervisningsforløb. Tilsvarende viste det sig vigtigt at prioritere kompetenceudvikling af og læremidler til underviserne på HF. Derfor er kompetenceudvikling og samarbejde nøgleord i det netop søsatte projekt,” betoner Lene Madsen.

Kompetenceudvikling er nøgleord
I projektet ’Professionsretning af fagpakkefag, SSO, dansk og matematik på den toårige HF mod udvalgte professioner og erhvervsområder’ bliver samtlige HF-lærere i Region Midtjylland tilbudt efteruddannelseskurser, som giver dem indgående kendskab til en vifte af professioner og erhverv.
”Samtidig bliver HF-lærerne klædt på med et didaktisk repertoire, så de bliver i stand til at integrere professionsorientering og praksisretning i deres egne undervisningsfag,” fastslår Lene Madsen.
Med andre ord får HF-lærerne viden, træning og undervisningsmaterialer, som hjælper dem til at knække koden for, hvordan de fx i dansk- og matematikundervisningen kan give eleverne læring om uddannelsen til og jobbet som eksempelvis sygeplejerske eller pædagog.
”I dag føler rigtig mange HF-lærere, at det er svært at leve op til de politiske mål om en mere professions- og praksisrettet HF-undervisning. Men når lærerne har fået input til at gennemføre målrettede undervisningsforløb og også har fået viden om, hvordan det praksisrettede påvirker HF-eleverne positivt, ser lærerne givetvis udfordringerne som væsentligt mindre,” siger Lene Madsen.
120 undervisere på skolebænken
Mindst 120 undervisere fra de otte HF- og VUC-skoler i Region Midtjylland kommer til at gennemføre den kompetenceudvikling, som VIA University College har ansvar for at udvikle og afvikle sammen med de midtjyske erhvervsakademier samt Syddansk Universitet.
Klaus Ernst Hansen, der er efter- og videreudannelseschef for de pædagogiske efter- og videreuddannelser ved VIA University College, forventer, at kompetenceudviklingen af HF-lærere vil smitte tydeligt af på HF-eleverne.
”Vi ved fra det gennemførte pilotprojekt i fjor, at det øger HF-elevernes læring, faglige trivsel, motivation og engagement, når HF-fagene og de faglige begreber bliver sat ind i en konkret professionsfaglig kontekst og dermed bliver lettere at forstå. Samtidig er det afgørende for HF-eleverne, at de også kan anvende fagenes begreber og metoder uden for skolen og dermed oplever HF-fagene som meningsfulde,” fastslår Klaus Ernst Hansen.
Han understreger, at de kommende professions- og praksisrettede undervisningsforløb tillige kan bidrage til at udvikle HF-elevernes forståelse for professionerne og for de opgaver og det ansvar, som fx pædagoger og sygeplejersker står med. Dét vil forventeligt også indfri den politiske ambition om, at flere HF-elever fremover uddanner sig på professionshøjskoler og erhvervsakademier til en professions- eller erhvervsrettet karriere.

Fakta om HF-reformen fra 2017
Med HF-reformen fra 2017 fik HF-uddannelsen en professionsrettet profil, samtidig med at uddannelsen også skal leve op til formålet om at være alment dannende.
Konkret skal HF-uddannelsen ”gennem bestemte fagpakker og projekt- og praktikforløb gives en konkret retning mod professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelser inden for områder som fx sundhed, undervisning/pædagogik, medier/it, økonomi eller miljø”, lyder det i reformen.
Målet er blandt andet at øge elevernes faglige viden og kompetencer, motivere dem for HF-uddannelsen og afklare dem i forhold til videregående uddannelse. Samtidig er målet at bane vejen for at løse det store samfundsmæssige problem, at der mangler studerende på professions- og erhvervsakademiuddannelserne for at imødekomme arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft.
Forskning fra Danmarks Evalueringsinstitut viser imidlertid, at HF i realiteten er blevet mindre professionsrettet efter reformen – blandt andet fordi toning af undervisningen bliver vanskeliggjort af blandede fagpakkeklasser og eksamensformer, der ikke er praksisorienterede.
Desuden viser forskning, at mere end en tredjedel (37 procent) af HF-lærerne finder det svært at integrere virkelighedsnære problemstillinger fra professioner i deres undervisning. 84 procent af HF-lærerne angiver samtidig, at de ikke har modtaget kompetenceudvikling i, hvordan de kan arbejde med en professionsrettet og praksisorienteret toning af fagene. Dertil kommer, at HF-eleverne ikke oplever, at undervisningen har udviklet sig signifikant til at være professionsrettet.