
Forskningscenter for didaktik og pædagogik ved VIA University College har ansat lektor og ph.d. Nina Berg Gøttsche som docent i Program for sprog og literacy. Hun tiltræder 1. januar 2026 og skal være med til at styrke centrets forskning.
Konkret skal Nina Berg Gøttsche som docent udvikle og lede forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger og kvalificerer undervisning i sprog og literacy – fx med fokus på hvordan børn og unge udvikler læse- og skrivekompetencer, samt hvordan undervisning og vejledning kan tilrettelægges, så elever med skriftsprogsvanskeligheder bliver støttet bedst muligt.
En betydelig del af forskningen vil ske i tæt samspil med såvel lærer- og pædagoguddannelserne som efter- og videreuddannelserne ved VIA University College samt med skoler, daginstitutioner og øvrige praksispartnere.
Erfaring med undervisning og forskning
Nina Berg Gøttsche har været ansat hos VIA University College siden 1999 – dels som underviser på læreruddannelsen i Skive inden for dansk, læsning og literacy, dels som deltager i en række forsknings- og udviklingsprojekter.
Sideløbende er hun aktiv i flere nationale og nordiske forskningsnetværk med literacy og danskfagets didaktik som omdrejningspunkt.
Derudover har Nina Berg Gøttsche erfaring som faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og som redaktør på tidsskriftet Viden om Literacy.

Centerleder Lillian Buus fra Forskningscenter for didaktik og pædagogik.
En stærk profil, som bygger bro
"Nina har gennem sin forskning og undervisning skabt væsentlig viden om literacy og skriftsprogsvanskeligheder. Hun har en stærk profil, der bygger bro mellem forskning, uddannelse og praksis, og som samtidig bidrager til at styrke vores strategiske satsning i Program for sprog og literacy,” fremhæver centerleder Lillian Buus fra Forskningscenter for didaktik og pædagogik ved VIA University College.
Hun peger på, at sprog – også sprog i blandt andet dagtilbud – er et strategisk indsatsområde i VIA både fra forskningsledelsen og uddannelsesdekanerne, som Nina Berg Gøttsche skal bidrage til at løfte.
"Forskning viser, at en tidlig indsats på det sprogpædagogiske område er væsentlig i forhold til at forebygge og afhjælpe alvorlige sprogforstyrrelser og sprogvanskeligheder,” pointerer Lillian Buus.
Hun understreger, at Nina Berg Gøttsches solide erfaring vil styrke både Program for sprog og literacy og det samlede forskningsmiljø i Forskningscenter for didaktik og pædagogik.
”Nina kommer til at spille en central rolle i arbejdet med at opbygge og styrke et afgørende forskningsfelt inden for sprogforståelse. Hendes årelange arbejde med forskning, udvikling og undervisning inden for literacy, læse- og skrivevanskeligheder og literacydidaktik er kendetegnet af en stærk praksisnær tilgang og et solidt afsæt i både forskning og professionsrettet uddannelse. Dét matcher ambitionen om at skabe en styrket praksisnær og anvendelsesorienteret forskning, der understøtter udviklingen af sprog- og literacyundervisning og øger de professionelle kompetencer på området,” fastslår Lillian Buus.
Hjælp til at knække skolekoden
Nina Berg Gøttsche er uddannelsesmæssigt cand.mag. i nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en master i læse- og skrivedidaktik fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
I 2019 blev Nina Berg Gøttsche ph.d. fra Aarhus Universitet på en afhandling, der har bidraget med ny viden om, hvordan elever med læsevanskeligheder oplever og bearbejder tekster, og hvordan undervisningen kan tilpasses mere kvalificeret.
”Jeg ser frem til at indgå som docent i Program for sprog og literacy. Der er stort behov for, at vi i uddannelsesforskningen bliver klogere på, hvordan vi kan bidrage til, at skolen også bliver for elever, der har svært ved at knække skolekoden, og som ikke i udgangspunktet mestrer skolens literacy. Dén opgave vil jeg gerne være med til at løfte,” fastslår Nina Berg Gøttsche.