Ny VIA-docent i barndomspædagogik

Anne Mette Buus er tiltrådt som docent i Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, hvor hun skal udvikle og lede forskningsprojekter, der styrker pædagogisk faglighed og børns deltagelsesmuligheder.

Anne Mette Buus

Forskningscenter for pædagogik og deltagelse ved VIA University College i Aarhus har per 1. december 2025 ansat ph.d. Anne Mette Buus som docent i barndomspædagogik. Hun skal i stillingen være med til at udvikle og lede forskningsprojekter, der udforsker og kvalificerer pædagogisk praksis. 

Anne Mette Buus har mere end 20 års erfaring fra VIA, hvor hun har undervist på pædagoguddannelsen i Viborg. 

Samtidig har Anne Mette Buus gennem hele sin karriere arbejdet med praksisnære forskningsmetoder og undersøgt, hvordan pædagogik bliver til i møder mellem børn, voksne, institutionelle rammer og politiske målsætninger.

Forskning, uddannelse og praksis i samspil

Centerleder Lotte Junker Harbo fra VIAs Forskningscenter for pædagogik og deltagelse ser frem til, at Anne Mette Buus som docent kommer til at styrke centrets indsats for at skabe praksisnær forskning, der understøtter udviklingen af pædagogisk faglighed og børns deltagelsesmuligheder – både i forhold til barndomspædagogik og socialpædagogik.

Lotte Junker Harbo

Lotte Junker Harbo fra VIAs Forskningscenter for pædagogik og deltagelse ser frem til, at Anne Mette Buus som docent kommer til at styrke centrets indsats.

"Anne Mette har gennem sin forskning skabt vigtig viden om pædagogikkens betydning for børns deltagelse og udvikling. Hendes forskningsprojekter er kendetegnet ved at bygge bro mellem teori, uddannelse og hverdagspraksis, og netop dén tilgang er helt central for Forskningscenter for pædagogik og deltagelse. Vores ambition er at skabe forskning, som opleves relevant og kvalificerende af både uddannelse og praksis," fremhæver Lotte Junker Harbo og tilføjer:

"Vi tror i centret på, at stærke partnerskaber mellem forskning, uddannelser og praksis er nøglen til at udvikle det pædagogiske felt, og Anne Mettes profil passer perfekt ind i den ambition. Sammen med hende fortsætter vi arbejdet med at skabe ny pædagogisk viden, der gør en reel forskel for børn, unge, voksne, fagprofessionelle og samfundet".

Stor efterspørgsel på forskning i pædagogik

Anne Mette Buus er uddannet cand.mag. i pædagogik og historie fra Roskilde Universitet og har en ph.d. fra Aarhus Universitet med fokus på forbindelser mellem småbørnspædagogik og evidensbaserede metoder. 

Desuden har Anne Mette Buus international forskererfaring som gæsteforsker ved Norwegian Centre for Child Research i Trondheim, hvor hun har arbejdet med barndomsforskning i et nordisk perspektiv.

Anne Mette Buus glæder sig over sin nye rolle som docent og peger på, at der både i samfundsdebatten, på det politiske niveau samt i aftager- og uddannelsesmiljøerne er en efterspørgsel på forskning, der tilbyder pædagogiske perspektiver og handlemuligheder. 

Viden om opdragelse og fællesskaber

”Efter en årrække, hvor viden fra felter som læringsteori, psykologi, psykiatri, målstyring og evaluering har haft stor betydning for målsætninger og organiseringer på hele det pædagogiske område, bliver der nu efterspurgt pædagogisk viden om deltagelsesmuligheder, fællesskaber, forholdet mellem det almene og det specielle og om værdibaserede tilgange til opdragelse og udvikling. Det er lige præcis den slags viden, jeg gerne vil være med til at skabe som docent,” siger Anne Mette Buus.

Hun understreger, at pædagogik er et fag og en praksis, som gør en kæmpe forskel i samfundet hver eneste dag. 

”Jeg vil gerne bidrage til at slå vigtigheden af pædagogik fast. I min forskning undersøger jeg, hvordan pædagogisk praksis gøres, og jeg er optaget af pædagogikkens normative dimension. Fx sætter jeg fokus på spørgsmål som: Hvilke værdier hæmmes og fremmes i en given pædagogisk praksis? Og hvordan kan pædagogikken gøres godt, når målet er, at mennesker hver især og i fællesskab bliver til og får mulighed for at leve et liv, de selv oplever som værdifuldt? Der er ikke nogen lige linje mellem pædagogiske idealer og praksis, så kombinationen af disse to perspektiver giver viden om spændingsfelter og dilemmaer – samt om udviklingsmuligheder,” betoner Anne Mette Buus.

Yderligere oplysninger fås hos:

Lotte Junker Harbo
Anne Mette Buus

Relaterede artikler