Nye digitale læringsformater skal styrke efteruddannelse af en række faggrupper 

VIA skal med 1,75 millioner kroner i støtte fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen opkvalificere undervisere til at anvende AI og simulationer, når de med brug af nye teknologier efteruddanner fx pædagoger, socialrådgivere og frivillighedskoordinatorer.

Christina Dahl Madsen

Et nyt udviklings- og forskningsprojekt skal over de kommende tre år skabe efteruddannelser med øget brug af digitale teknologier. Målet med projektet er at blive klogere på, hvordan fx AI kan forbedre den læring, som pædagoger, socialrådgivere, lærere, frivillighedskoordinatorer og øvrige faggrupper opnår, når nye teknologier indgår i efteruddannelsen.

Projektet med titlen ’EVU Lab: Praksisnær digital kompetenceudvikling for fremtidens undervisere og professioner’ er forankret ved professionshøjskolen VIA University College og bliver gennemført i samarbejde med Syddansk Universitet samt repræsentanter for målgruppen.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har bevilget 1,75 millioner kroner til projektet, der er et led i udmøntningen af regeringens digitaliseringsstrategi og den politiske ambition om at løfte de videregående uddannelser ved at styrke underviseres digitale forståelse og kompetencer. 

Mere fleksible undervisningstilbud

”Vi har i projektet hovedfokus på at skabe mere fleksible og fremtidsorienterede undervisningstilbud til forskellige faggrupper på arbejdsmarkedet. Dét gør vi ved at kompetenceudvikle en stor gruppe undervisere på VIAs efter- og videreuddannelser, så de bliver toptunede til at efteruddanne fx pædagoger ved hjælp af blandt andet AI, simulationer og øvrige digitale teknologier,” fremhæver projektleder, lektor og ph.d. Christina Dahl Madsen.

Hun tilføjer, at der eksempelvis kan være tale om efteruddannelse af ansatte, der arbejder på det social- og specialpædagogiske felt, og som ønsker opdateret specifik viden om pædagogiske tilgange til mennesker med autisme. Et andet eksempel kan være frivillighedskoordinatorer, der har behov for af blive efteruddannet med ny viden om ledelse af frivillige.

Christina Dahl Madsen fortæller, at der i projektet også bliver udviklet digitale forløb, som udbreder erfaringerne med at anvende nye teknologier i efteruddannelser blandt alle medarbejderne på VIAs efter- og videreuddannelser og til andre interesserede.

Kommune og NGO’er er involveret

Konkret bliver der i det nye udviklings- og forskningsprojekt udviklet to skræddersyede digitale undervisningsforløb, som er målrettet ansatte inden for social- og specialpædagogikken samt frivillighedskoordinatorer i NGO’er. 

”Et væsentligt element er, at der i projektet bliver samarbejdet med praksis. Samarbejdspartnere er blandt andet Norddjurs Kommune, Børns Vilkår og Headspace,” siger Christina Dahl Madsen, som hos VIA University College i Aarhus er udviklingskonsulent ved en række efter- og videreuddannelser, ligesom hun er leder af EVU Lab og tilknyttet Forskningscenter for Professionsstudier.

Samarbejdspartnernes rolle bliver undervejs i projektet at afdække potentialerne i digital efteruddannelse og at være med til at udvikle skræddersyede teknologiske kompetenceudviklingsforløb og undervisningsmaterialer, som imødekommer behovene i praksis og lokalt. Desuden skal samarbejdspartnerne deltage på de efteruddannelseskurser, der bliver udviklet, så de bliver rustet med stærkere kompetencer på deres fagfelt og dermed imødekommer behovene på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden.

SDU deltager i følgeforskning

Mens VIAs efter- og videreuddannelser i det netop søsatte projekt har ansvar for at udvikle de nye kompetenceudviklingsforløb og digitale undervisningsmaterialer til undervisere og kursister på VIAs efter- og videreuddannelser, er Syddansk Universitet inddraget i evaluering og følgeforskning.

Således skal Syddansk Universitet med professor Ane Qvortrup som lead samt VIAs Forskningscenter for Professionsstudier med lektor Christina Dahl Madsen som lead i fællesskab undersøge, hvordan de nye undervisningsforløb skaber værdi og styrker kompetencer hos såvel undervisere som kursister fra forskellige professioner.

”Det er super vigtigt, at vi med udviklingsprojektet får vi skabt banebrydende digitale læringsformater og viden, der på én gang styrker uddannelse og praksis. Samtidig er det afgørende, at vi får bygget bro mellem kompetenceudvikling, forskning, teknologi og praksis,” betoner Christina Dahl Madsen. 

I alt har Uddannelses- og Forskningsstyrelsen ydet økonomisk støtte til otte nye udviklings- og forskningsprojekter, der på hver sin måde kommer til at løfte de videregående uddannelser ved at styrke underviseres og studerendes digitale forståelse og kompetencer. 

Yderligere oplysninger fås hos:

Christina Dahl Madsen
  • Christina Dahl Madsen

  • Lektor og ph.d. ved de pædagogiske efter- og videreuddannelser hos VIA University College
  • T: 87 55 01 71

Relaterede artikler