
Forskningsprogram for krop, idræt og bevægelse ved VIA University College i Aarhus har tildelt VIAs idræts- og bevægelsespædagogiske pris 2025 til professor Helle Marie Skovbjerg, der er forskningsleder af LAB for Play Design ved Designskolen Kolding.
Hæderen består af et diplom og 5.000 kroner, og årets prisoverrækkelse fandt sted den 13. november ved den årlige konference, som Dansk bevægelses- og idrætspædagogiske forskningsnetværk, BRIDGING, står bag.
Konferencen foregik på Sportshotel Vejen, hvor der blev drøftet emner som bedre bevægelsesmiljø i børnehaver, boldpædagogik og bolddidaktik, dramabaseret idrætsundervisning, bevægelseskulturer i indskolingsidræt og bevægelse som pædagogisk spændingsfelt i specialundervisning.
Nye standarder for leg i pædagogik og undervisning
”Årets hæder er en anerkendelse af Helle Marie Skovbjergs nyskabende og modige forskningsarbejde med leg som et centralt element i pædagogik og undervisning,” understreger forskningsleder, ph.d. og lektor Kasper Lasthein Madsen fra Forskningsprogram for krop, idræt og bevægelse i Forskningscenter for pædagogik og deltagelse ved VIA University College i Aarhus.
Han fremhæver, at Helle Marie Skovbjerg har udviklet begreber og metoder, der har sat nye standarder for, hvordan der kan arbejdes med leg i undervisning og læringsmiljøer.
”Helle Marie Skovbjerg har med stor faglig nysgerrighed og teoretisk dybde bidraget til at forstå legens betydning – ikke blot som aktivitet, men også som en eksistentiel og kulturel praksis,” fastslår Kasper Lasthein Madsen.
Legstemninger og inklusion gennem leg
Han fremhæver, at Helle Marie Skovbjergs forskning blandt andet sætter fokus på legestemninger, legekvaliteter i undervisning, inklusion gennem leg og deltagelsesorienteret forskning. Læs mere om forskningen i faktaboks herunder.
”Ud over den nyskabende og banebrydende forskning eksperimenterer Helle Marie Skovbjerg også med formidling via alternative materialiteter og formater, der bringer kropslige og sansende vidensformer ind i faglige kontekster. Det gælder fx spil, foldebøger og dialogkort,” pointerer Kasper Lasthein Madsen og fortsætter:
”Med rødder i humanistisk og pædagogisk teori og et skarpt blik for kroppens rolle, bidrager Helle Marie Skovbjerg væsentligt til det idræts- og bevægelsespædagogiske felt. Hun viderefører arven fra centrale legeforskere som Jørn Hansen, Henning Eichberg, Claus Bøje og Jens-Ole Jensen – og hun bringer feltet videre med nye perspektiver og praksisser”.

Fællesskaber for børn, unge og udsatte
Kasper Lasthein Madsen fortæller, at formålet med VIAs idræts- og bevægelsespædagogiske pris er at påskønne en person, en institution, en skole, en gruppe eller en organisation, som har gjort en betydningsfuld indsats for at fremme og udvikle idræts- og bevægelsespædagogik.
Der kan være tale om indsatser gennem forskning, praktiske initiativer eller nytænkning til gavn for fx børn, unge og/eller udsatte.
”Kriterierne for at kunne blive tildelt VIAs idræts- og bevægelsespædagogiske pris er, at modtageren har fremmet:1. meningsfulde, glædesfyldte og fællesskabende idræts- og bevægelsesoplevelser. 2. original viden og praksis om idræt og bevægelse. 3. debat om bevægelse og idræt i en pædagogisk kontekst. 4. lokal, national eller international pædagogisk og humanistisk forskning og udvikling i idræt og bevægelse samt 5. viden og praksis gennem markante initiativer eller igennem en livslang indsats,” forklarer Kasper Lasthein Madsen.
Han tilføjer, at Dansk bevægelses- og idrætspædagogiske forskningsnetværk har som mål at bygge bro og give viden og inspiration til alle, som arbejder kvalitativt med idræt og bevægelse – såvel i forskning som i undervisning og pædagogisk praksis.
På årets BRIDGING-konference deltog både forskere og undervisere inden for pædagogik, bevægelse og idræt fra blandt andet VIA University College.
En taknemmelig prismodtager
Professor Helle Marie Skovbjerg glæder sig over pristildelingen.
”Jeg er dybt taknemmelig for anerkendelsen, og jeg er utrolig glad for, at forskningsområdet får den opmærksomhed, som det har fortjent. Jeg deler æren med alle mine kolleger, som har været med til at sætte Designskolen Kolding på landkortet som forskningsinstitution og vise verden, at leg og design sammen kan noget helt unikt og er værdiskabende, siger Helle Marie Skovbjerg og tilføjer:
”Forskning bidrager med viden, og designforskningen bygger i særdeleshed broer mellem viden og praksis. Viden bliver legeoplevelser, et ritual eller en fysisk ramme, der understøtter fællesskab, glæde og samhørighed. Når vi lykkes, skaber vi legedesign og løsninger for alle aldersgrupper, som er intuitive, fællesskabende og med gnist og glæde”.
Fakta om professor Helle Marie Skovbjergs forskning i leg
Forskning med fokus på legestemninger.
Her undersøger Helle Marie Skovbjerg, hvordan en fælles stemning kan opstå gennem handlinger og kropssprog, og hvilken betydning det har for legens karakter. Nogle gange giver vi os hen til at øve os i balancen på en line, og andre gange lader vi os rive med i en euforisk tagfat. Legen omfavner således forskellige værensformer, og den kan derigennem åbne nye indsigter og forme vores fællesskaber. Dét er en central indsigt i en idræts- og bevægelsespædagogisk kontekst.
Legekvaliteter i undervisning.
Her har Helle Marie Skovbjerg skabt et analytisk redskab, der udpeger forskellige karakteristika ved legen som fantasi, forhandling og flow. Indsigten i legekvaliteter åbner for legemuligheder for alle og kan bruges til at analysere og forstå, hvordan leg kan indgå meningsfuldt i undervisning og pædagogisk praksis.
Inklusion gennem leg.
I fx forskningsprojektet ’Må jeg være med?’ sætter Helle Marie Skovbjerg fokus på mikrointeraktioner og sociale dynamikker i legende fællesskaber.
Deltagelsesorienteret forskning.
Her arbejder Helle Marie Skovbjerg med designbaserede metoder og inddrager både børn, unge, pædagoger, lærere og undervisere i udviklingen af lege og legende læringsmiljøer.