
Dé skoler landet over, der ikke allerede har gjort bevægelse til en integreret del af elevernes hverdag, kan nu blive en del af et nyt projekt med titlen ‘Bevægelsesstrategi i skolen’.
Forventningen er, at tæt på 3.000 lærere, skolepædagoger, skoleledere og kommunale skolekonsulenter fra hele Danmark kommer til at hente gratis hjælp og inspiration fra projektet til at få udviklet og implementeret en lokal bevægelsesstrategi for alle fag fra børnehaveklassen til 9. klasse.
I projektet bliver der afviklet i alt 24 inspirationsevents og workshops rundt om i landet. Desuden bliver der udarbejdet nye undervisnings- og inspirationsmaterialer og udviklet nye valgfag, hvor bevægelse er omdrejningspunktet.
Projektet ‘Bevægelsesstrategi i skolen’ bliver gennemført i perioden fra 2025 til 2028, og der er fra politisk hold afsat 12 millioner kroner til opgaven.
Projektet er et initiativ i Folkeskolens Kvalitetsprogram, som forligskredsen på folkeskoleområdet har vedtaget.
Stor erfaring på professionshøjskolerne
Det er landets seks professionshøjskoler, der leder det nye nationale projekt. Det vil sige VIA University College, Københavns Professionshøjskole, UCN, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UC SYD og professionshøjskolen Absalon.
Professionshøjskolerne har dyb viden fra forskning, undervisning og skolesamarbejder om, hvad der skal til for at lykkes med at bruge bevægelse pædagogisk til undervisning. Professionshøjskolerne har tillige stor erfaring i at kompetenceudvikle lærere, pædagoger og andre fagfolk på blandt andet bevægelsesområdet.
Professionshøjskolerne bliver i projekt ’Bevægelsesstrategi i skolen’ understøttet af et advisory board, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet har nedsat, og som har til opgave at bidrage med faglig sparring omkring det lokale arbejde med bevægelse i skolen.

I projektet ‘Bevægelsesstrategi i skolen’ bliver der afviklet i alt 24 inspirationsevents og workshops rundt om i landet.
I advisory board indgår blandt andet centrale aktører på bevægelsesområdet, da den politiske vision – foruden ønsket om en mere praktisk og varieret skoledag, hvor eleverne kommer mere op ad stolene og bevæger sig væk fra skærme – også er, at flere børn og unge fremover skal deltage i foreningslivets fællesskaber, og at lokale skoler skal samarbejde med lokale idrætsforeninger.
Projekt ’Bevægelsesstrategi i skolen’ inddrager også elever samt repræsentanter for skolebestyrelse, skolepersonale og skoleledelse i at udvikle ’deres’ skoles bevægelsesstrategi for både undervisningen i alle fag, nye valgfag og aktiviteter til frikvarterne. Konkret er elevmedbestemmelse, elevinddragelse og deltagelsesmuligheder nøgleord i projektet ’Bevægelsesstrategi i skolen’.