Besøg VIA University College med jeres lærerkollegie

Vil I holde jeres pædagogiske dag i nye rammer og med faglige input fra VIAs undervisere og forskere? Vil I blive klogere på overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse, så I kan støtte jeres elever bedst muligt heri? Så hjælper vi gerne med at strikke et besøg på en af VIAs campusser sammen for jer. 

VIA tilrettelægger gerne et besøg på en af vores campusser for jeres lærerkollegie. Vi tilbyder tre besøgspakker:

  1. Den faglige: Tilbring en dag på VIA University College og bliv klogere på VIAs uddannelser gennem faglige oplæg af undervisere og forskere, herunder overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse. Vi sørger for forplejning, og I får selvfølgelig også en rundvisning på campus, hvor I blandt andet kommer forbi vores simulationslaboratorier, værksteder og Makerspaces.
  2. Den korte: Besøg VIA University College en formiddag eller eftermiddag og få indblik i faglighederne på VIA gennem oplæg og via en rundvisning på campus. Vi byder på kaffe og kage, mens vi sætter ord på, hvordan overgangen fra jeres skole til VIA opleves af de studerende.
  3. Den fleksible: Afhold jeres pædagogiske dag på en af VIAs spændende campusser. Vi byder gerne ind med programpunkter i form af fx faglige oplæg eller en rundvisning.

Vi strikker timerne eller dagen sammen ud fra jeres specifikke ønsker. Kontakt Jeppe Bergh Torp på torp@via.dk eller 8755 1466 for nærmere information. 

Det siger vores gæster

Tusind tak for et spændende besøg. Det var virkelig flot, at I ville afsætte tid til at tage så godt imod os. Personligt var jeg meget begejstret for at høre om indholdet og struktureringen af uddannelserne. Horsens HF & VUC
Det er rigtig relevant for vores undervisere at få et bedre indblik i, hvad der ligger i de uddannelser, som vores elever søger mod, og som vi skal professionsrette HF-uddannelsen mod. Horsens HF & VUC
Vi siger bestemt også tak for i går. Jeg synes selv, det var virkelig spændende og informativt – og sikke nogle kapaciteter, I havde fundet til de faglige sessioner! TH. LANGS HF & VUC

Eksempel på program

Nedenfor finder I et eksempel på et program for et besøg, hvor et lærerkollegie fra en HF og VUC-skole lagde vejen forbi VIAs Campus Silkeborg for at få faglig inspiration og mere viden om VIA og om de faglige forventninger, der stilles til deres elever, når de starter på en af på VIAs uddannelser.

På Campus Silkeborg kan man læse til lærer, pædagog og sygeplejerske, og derfor danner disse uddannelser grundlag for de faglige oplæg i eksemplet nedenfor. VIA har i alt 42 uddannelser, så vi kan tilbyde mange forskellige faglige oplæg. 

Program

Kl. 14.00: Fælles velkomst i kantinesalen inkl. introduktion til VIA og overgangen fra ungdomsuddannelse til professionsbachelor

Kl. 14.30: Rundvisning på campus

Kl. 15.00-15.15: Pause i kantinesalen – vi byder på kaffe, te og kage

Oversigt over faglige sessioner

Første rul:

Kl. 15.15-16.00

Sygeplejerske

Underviser:
Mette Bønløkke

Pædagog

Underviser:
Michael Nygaard Sander

Lærer

Underviser:
Johannes Fibiger

Pause kl. 16.00-16.15

Andet rul:

Kl. 16.15-17.00

Sygeplejerske

Underviser:
Mette Bønløkke

Pædagog

Underviser:
Michael Nygaard Sander

Lærer

Underviser:
Johannes Fibiger

 

Sygeplejerske

Titel: Kombination af sundhedsvidenskabelige og naturvidenskabelige fag

Indhold: Præsentation og diskussion af, hvordan der arbejdes med enkelte fag og fagintegration på Sygeplejerskeuddannelsens første semester.

Pædagog

Titel: Når faglig og personlig udvikling samt teori og praksis går hånd i hånd

Indhold: Om at uddanne til en profession (pædagog) gennem handlingsorienteret undervisning – med kulturfestivalsforløb som eksempel. Forløbet munder ud i, at pædagogstuderende i et samarbejde med bibliotek, teater og museum planlægger og gennemfører en kulturfestival for børn fra dagtilbud og skole. 

Lærer

Titel: Den anden side af bordet

Indhold: Forskellen mellem at være elev på HF og som lærerstuderende pludselig skulle undervise andre og tænke dobbeltdidaktisk. Inklusiv case bestående af kort litterær tekst set fra to perspektiver.