
Hej, jeg hedder Alexander Tengblad Nikolaisen, og jeg studerer Purchasing Management på VIAs campus i Herning. På dette semester, 3. semester, er jeg i praktik hos tøjvirksomheden Woodbird.

07:35: På cyklen på vej fra Birk, hvor jeg bor, mod Woodbird i Ikast. Woodbird er en mellemstor virksomhed med ca. 14 ansatte. Jeg har 7 km på cykel, så jeg har lidt travlt, hvis jeg skal nå det til kl. 8:00😮💨

07:58: Jeg nåede det! Jeg er nu ankommet hos Woodbird i Ikast, som er en del af Claire Group.
Woodbird er en dansk fashionvirksomhed fra 2010, som indtil nu har solgt herretøj, men netop har udvidet med en kvindekollektion. Woodbird har rødder i asiatisk streetwear kombineret med nordisk minimalisme med fokus på print og oversized pasformer. Virksomheden ligger i Ikast og producerer hovedsageligt i Europa.

08:05: Intet praktikforløb uden denne øvelse et par gange om dagen🙃😇

08:24: De første 20-30 minutter af min morgen bruger jeg på at svare på mails, som er kommet efter, jeg tog hjem i går. Jeg har fået medansvar for leverandørkontakten, så det skal man lige vænne sig til😯 Mit medansvar for leverandørkontakten betyder, at jeg på daglig basis skriver frem og tilbage med vores forskellige leverandører om opstående problemer.

09:34: Eftersom at det er fredag har vi fællesmorgenmad i stedet for frokost, da vi får lidt tidligere fri i dag end de andre hverdage🥐☕️ (Mandag - Torsdag: 8:00-16:00, Fredag: 8:00-14:30). Joan, som sidder til højre for mig, har taget kage med i dag!😍

Fra mandag til torsdag har vi frokostordningen på kontoret. Og jeg har været så heldig at blive en del af den. Sådan så min frokost ud i går😏

11:21: Nu har vi møde om vores jeans i showroomet. Der bliver blandt andet diskuteret hvilke nye farver og vaske, der skal introduceres i de kommende kollektioner👖 Vasken på jeans er den efterbehandling jeansene får, når de er blevet farvet og syet, hvilket giver dem et "slidt" look.

12:40: Som indkøber arbejder jeg oftest i to programmer. Et PLM og et ERP-system, hedder de. Her sidder jeg øverst i DeLogue, som er et såkaldt PLM-system🤓
Det bruges af designeren til at uploade filer af en vare, når den er færdigdesignet. Som indkøber skaber programmet et overblik over priser, kvaliteter mm. ERP-systemet bruges til at organisere, hvad man har på lager, og hvad virksomheden sælger.

13:37: En ny kollektion skal sættes i produktion, så her måles samples (tøjprøver) op, for at sikre at de sidder rigtigt📏 Jeg er "sample size", så i min tid som praktikant bliver jeg også brugt som fittingmodel.

I får lige et billede fra modemessen til Fashion Week. Praktikperioden på 3. semester på designteknolog-uddannelsen ligger oveni modeugen i København, så derfor var jeg så heldig at få lov til at være med derovre. Meget anbefalelsesværdigt🙌🏼
Tak fordi I fulgte med! Jeg håber, at I er blevet lidt klogere på, hvordan hverdagen kan se ud som praktikant på Purchasing Management-uddannelsen. Og så håber jeg at se jer på uddannelsen!