Dygtige elever fra VIA Pædagogisk Assistent uddannelse

Pædagogiske assistenter løfter den daglige kvalitet

Pædagogiske assistenter løfter den daglige kvalitet
Gitte Werborg er daginstitutionsleder i Hovedgård skoledistrikt. Hun mener, at de pædagogiske assistenter har en udviklet diskussionskultur, der er med til at højne den pædagogiske refleksion i institutionens dagligdag. 
På daginstitution Hovedgård har de både pædagogiske assistenter og elever ansat. Ifølge Gitte Werborg, daginstitutionsleder, er de med til at højne pædagogfagligheden i dagligdagen. 

Pædagogiske assistenter løfter den daglige kvalitet

”De pædagogiske assistenter har et godt fagligt grundlag. De har fået pædagogisk teori koblet med praktisk erfaring, der gør dem i stand til at kunne udarbejde og forestå pædagogiske forløb, der er med til at understøtte børnenes udvikling,” siger Gitte Werborg, der er daginstitutionsleder i Hovedgård skoledistrikt.  De kompetencer mener hun er med til at løfte den pædagogiske kvalitet i hverdagen i institutionen.  
I hendes institution er der i dag ansat tre pædagogiske assistenter og en elev, der går på uddannelsen som en del af sin ansættelse i Daginstitution Hovedgård. 

Både faglig og personlig udvikling

Hun har ikke altid været så begejstret for den pædagogiske assistentuddannelse som hun er i dag. Tidligere så hun det udelukkende som et springbræt til at kunne tage en pædagoguddannelse, for de elever, der ikke nødvendigvis skulle tage en gymnasial eksamen. Men med et efterhånden flerårigt kendskab til uddannelsen, er hun ikke længere i tvivl om, at uddannelsen uddanner dygtige medarbejdere, der er med til at højne den daglige pædagogiske hverdag. 

”Jeg er ganske enkelt blevet klogere. Det er kvalificerede medarbejdere, vi får tilbage fra uddannelsen. De har udviklet en faglig diskussionskultur og de reflekterer over tingene på en kvalificeret måde. Der er ingen tvivl om, at de tror mere på sig selv og det er med til at løfte dem både fagligt og personligt,” siger Gitte Werborg.

Hun understreger, at der selvfølgelig er forskel på en pædagogisk assistent og en pædagog. Det skal der aldrig herske tvivl om. Det er stadig pædagogerne, der har det overordnede ansvar i institutionen. Dem der laver handleplaner og dem, der tager forældre samtalerne. 

”Men assistenterne er med til at styrke den pædagogiske dagligdag, fordi de har fået et fagligt pædagogisk løft og både kan se og foreslå ting i hverdagen,” siger Gitte Werborg.

Viden styrker dynamikken

Et særligt kendetegn som Gitte Werborg har lagt mærke til er, at mange af de pædagogiske assistenter føler et helt særligt løft efter at have taget uddannelsen. Mange har aldrig forestillet sig, at de skulle tage en uddannelse og de er i den grad blevet løftet ved at komme ind på uddannelsen. 
”Jeg kan mærke på flere af assistenterne, at de er sultne efter mere. De vil have mere, når de kommer tilbage. De stiller helt vildt mange spørgsmål og kræver flere og nuancerede svar. Det er rigtig godt for dynamikken i dagligdagen,” siger Gitte Werborg, der uddyber og fortæller, at mange vælger at læse videre til pædagog, netop fordi de har fået mod og higer efter mere viden.