Mød Mikkel, der har læst på VIA Pædagogisk Assistent uddannelse

Springbræt til pædagoguddannelsen

Springbræt til pædagoguddannelsen
Mikkel Gøtzche Norup brugte sin pædagogiske assistentuddannelse til at søge videre og ind på pædagoguddannelsen. 
I skolen sad Mikkel ikke på forreste række. Men på pædagogisk assistentuddannelse fandt han pludselig ud af, at han var god til at gå i skole. Og så brugte han uddannelsen som springbræt til at søge ind på pædagoguddannelsen. 

Springbræt til pædagoguddannelsen

I hele sin skoletid oplevede Mikkel Gøtzche Norup, at han ikke var boglig. Han havde et billede af sig selv som en, der ikke kunne finde ud af skolen.

Og den opfattelse, var der ingen, der rokkede ved. Det fik ham til at vælge at uddanne sig til klejnsmed, hvor der er fokus på det praktiske arbejde.

Men efter endt uddannelse var der ikke arbejde at få, og Mikkel var arbejdsløs. Da han fik tilbudt et arbejde i en ungdomsklub, sprang han til, for at prøve noget andet. 

”Det var lige mig. Her kunne jeg virkelig mærke, at jeg gjorde en forskel. Jeg ville gerne arbejde med mennesker. Med pædagogik. Men jeg havde jo ingen studentereksamen, så jeg kunne ikke komme ind på pædagoguddannelsen,” siger Mikkel.

Men så var der nogen, der fortalte ham om pædagogisk assistentuddannelse. En ungdomsuddannelse med fokus på pædagogik. Han søgte ind.

Sådan skulle al undervisning være

”Pludselig åbnede verden sig for mig. Jeg kunne jo godt. Jeg kunne sagtens finde ud af at gå i skole. Koblingen mellem teori og praksis passede perfekt til min måde at lære på,” fortæller han og fortsætter:

”Vi afsluttede hvert forløb med en workshop, hvor vi skulle ud i en pædagogisk institution, for at arbejde med det, vi havde lært. Det var supergodt. Sådan synes jeg al undervisning bør være”.

God ballast til pædagoguddannelsen

Da han var færdiguddannet som pædagogisk assistent, fik han arbejde i en SFO, hvor han var i knapt et år. Så skulle han videre.

Han havde fået blod på tanden og ville ind på pædagoguddannelsen. Og med en pædagogisk assistentuddannelse i baghånden, var han lige så kvalificeret som de, der kom med en gymnasial eksamen. 

”Ja næsten bedre, er jeg lige ved at sige. For jeg synes virkelig, man er godt rustet med en pædagogisk assistentuddannelse, når man vil læse til pædagog. De to uddannelser passer bare så godt sammen. På assistentuddannelsen er der fokus på personlig udvikling og selvstændighed. Det er et godt at have i rygsækken på pædagoguddannelsen,” siger Mikkel.

Han vil på det varmeste anbefale pædagogisk assistentuddannelsen til alle, der søger ind på pædagoguddannelsen. Den har i den grad ændret hans syn på sig selv som studerende. 

Han er sikker på, at han gerne vil arbejde nogle år som færdiguddannet pædagog indenfor det socialpædagogiske felt. Men så vil han måske læse videre og tage en kandidateksamen i pædagogisk psykologi. Altså ham Mikkel, der ikke var nogen boglig dreng – før han mødte den pædagogiske assistentuddannelse.