Internationalt modul
Jeg har været på et internationalt modul i Brisbane, Australien. Jeg var afsted med en studiekammerat. Vi boede lokalt hos en familie og fulgte en af de lokale skoler dernede.
Det internationale modul går ud på, at man tager til udlandet i fire uger. Det kan være langt væk, og det kan være tæt på fx Norge eller Sverige.
Vi tager ud og laver en kulturundersøgelse af et andet lands skolekultur. Man kan blive klogere på sin egen kultur men helt sikkert også på andres skolekulturer.
Det giver nogle helt andre perspektiver at komme ud og opleve andre skolekulturer. Man får rigtig meget med hjem.
Inklusion på en anden måde
Vi fulgte en 2. klasse, hvor der var en handicappet dreng. Han kunne ikke tale. Men han var en del af den daglige skoledag alligevel.
Han havde en fast hjælpepædagog, som hjalp ham. Ved at have tavler med tal på hvor hun sad og pegede, var han med ved at spjætte med kroppen.
På den måde blev han inkluderet i undervisningen. Det var super spændende at følge. Og det var en helt anden måde at tænke inklusion ind i lærerlivets dagligdag på.
Et nyt perspektiv
Når man tager ud i verden, får man et helt andet perspektiv på det, vi skal ud og lave til daglig. Det giver et helt andet syn på det at være lærer, men også på den måde man arbejder med børn på.
Det giver enormt meget til den personlige udvikling. Man lærer ikke kun noget om sit lærerfaglige liv men også det at være menneske. For man udvikler sig rigtig meget personligt.
Gør det, tag af sted! Det er super fedt og givende. Det er helt sikkert det hele værd.