Heinrich Øst 

40-årige socialpædagog og praktikvejleder Heinrich Øst har i 21 år arbejdet for Specialindsats for Børn & Unge i Mellerup. Han forklarer, at socialt udsatte børn og unge mere end nogensinde har brug for pædagoger, som er specialuddannet. 
Heinrich Øst er socialpædagog

Vi har brug for at specialisere os

Kravene til os socialpædagoger, der arbejder med socialt udsatte børn og unge, har ændret sig over de seneste årtier. Og det er der specielt én årsag til.

Før i tiden blev socialt udsatte børn anbragt tidligere, end de gør i dag. I dag er en anbringelse den sidste udvej, hvorfor de i en meget sen alder bliver anbragt. Det gør vores arbejde sværere, fordi det er vanskeligere at præge dem og deres vaner.

Vi har derfor brug for at efteruddanne os inden for specialiserede områder, så vi bedre kan hjælpe og støtte de socialt udsatte børn og unge. Eksempelvis er mine kollegaer og jeg efteruddannet i KRAP (kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende praksis) samt neuro-pædagogik.

Udviklingen kommer i lyset af, at de fleste familier i dag er bedre stillet, end familierne var for 20 år siden. Det er derfor nemmere at få et samarbejde op at køre mellem familien og kommunen, så en anbringelse i sidste ende kan undgås.

De kan blive selvstændige

For mig står det klart, at jeg som pædagog kan gøre en vigtig forskel for de socialt udsatte børn og unge.

De kan ikke altid selv se det, men vi hjælper dem den rigtige vej. Det er det største, når de senere i deres liv vender tilbage til mig og siger, at jeg har gjort en forskel for dem.

For mig er den vigtigste opgave at udstyre de socialt udsatte børn og unge med redskaber, som de kan bruge, når de kommer ud fra Specialindsatsen i Mellerup.

Jeg er med til at gøre dem mere selvstændige, så de er klar til at blive medborgere i samfundet.

Et frugtbart forhold

Udover at jeg pædagog for socialt udsatte børn og unge, arbejder jeg også som praktikvejleder for de pædagogstuderende, som kommer i praktik i Specialindsats for Børn & Unge i Mellerup. Her har jeg en vigtig rolle.

Jeg lærer dem i bund og grund om at være socialpædagoger. Jeg skal give dem den viden og de færdigheder i praksis, de behøver.

Men de studerende har ligeledes en vigtig rolle i udviklingen af det socialpædagogiske arbejde.

De studerende kommer med en masse nye idéer. De stiller spørgsmålstegn ved de ting, som vi gør. På den måde er de med til at udvikle vores institution i en positiv retning.

For mig er det vigtigt at slå fast, at pædagogstuderende og Specialindsats for Børn & Unge i Mellerup har et godt samarbejde, hvor begge parter kan lære af hinanden.

Mød flere studerende og færdiguddannede