Pedro blev årets klimapædagog

Pedro da Palma er socialpædagog på Snåstrup Vestergaard, et bo og aktivitetssted for voksne udviklingshæmmede. I 2020 blev han kåret til årets klimakollega i Aarhus Kommune for sit arbejde med miljøteamet. En ære han deler med beboerne på stedet. For uden dem - ingen pris. 

Mennesker foran bil

Beboerne snakker om vores affaldsindsamling. De gør hele opmærksom på det. De siger noget som: ’Har du set, der ligger noget der. Vi må altså snart ud og samle ind igen’. Eller ’Ej, du må altså ikke smide dit cigaretskod’. Det er Pedro da Palma, socialpædagog på Snåstrup Vestergaard, der fortæller, hvordan beboerne er blevet mere miljøbevidste efter flere aktive indsatser med miljø- og klimabevidsthed. 

Snåstrup Vestergaard er et bo- og aktivitetstilbud for voksne udviklingshæmmede med komplekse udfordringer. En tredjedel af beboerne er domsanbragte, mens resten er visiteret på frivillig basis.

Årets klimakollega

I 2018 blev Pedro da Palma kåret til årets klimakollega i Aarhus Kommune. En pris kommunen uddeler hvert år som en anerkendelse af, at en medarbejder har indarbejdet klimabevidsthed- og klimaarbejde i sit daglige arbejde. Prisen fik han for et særlig projekt med et miljøteam, der én gang om måneden samler affald ind i lokalområdet.

”Jeg er medlem af Dansk Naturfredning, der hvert år inviterer til affaldsindsamling. Jeg ville gerne selv arrangere en indsamling og tænkte, at der måske også var nogle af beboerne herude, der havde lyst til at deltage. Så jeg en fælles affaldsindsamlings aktivitet,” siger Pedro da Palma.

Og der var nogle beboere, der gerne ville være med til det, der blev en vellykket affaldsindsamling. For da de var færdige den dag, var der et par af beboerne, der spurgte om ikke det var noget, de kunne gøre igen. Og i dag tilstræber miljøteamet på Snåstrup Vestergaard at gå en affaldstur én gang om måneden.

En pris for alle

Det var Pedro da Palmas kollegaer, der havde spottet prisen og i al hemmelighed indstillet ham. Pludselig fik han en mail fra kommunen, om han var en af finalisterne.

”Jeg blev meget overrasket; jeg kendte ikke prisen og jeg vidste heller ikke, at jeg var indstillet. Men jeg blev selvfølgelig meget beæret og taknemmelig. Både for selve prisen og, i høj grad, fordi mine kollegaer havde valgt at indstille mig,” siger Pedro da Palma og fortsætter:

”Men prisen er ikke til mig alene. Den er til os alle sammen her på Snåstrup Vestergaard. Ikke mindst til miljøteamet og de beboere, der er lige så engageret i miljøarbejdet, som jeg er. Uden dem var jeg ikke lykkes med projektet. Og de har helt klart også taget prisen til sig. For ind imellem husker de lige hinanden på, hvor vigtigt vores arbejde er. Husk lige – vi fik den her pris! Det forpligter helt klart”.

Fællesskab og ligeværd

Pedro da Palma fortæller, hvor vigtigt et er at lytte efter og fornemme, hvad der rører sig i beboergruppen og så skabe aktiviteter med i udgangspunkt i deres ønsker.

”Alle har brug for at skabe mening og føle ejerskab. I miljøteamet er vi fx sammen om at sætte rammerne, så det er lige så meget beboerne, der sætter dagsordenen for, hvor ofte vi skal af sted, hvor længe vi går og hvor vi skal affaldssortere. Reelt er vi ligeværdige, når vi er afsted, og der ingen forskel på pædagog og beboer,” siger Pedro da Palma.

Han forklarer, at i miljøteamet har de alle forskellige roller, og der er ikke noget, der er mere vigtigt end andet. En er rigtig god til at kravle op og ned ad skrænterne og hente affald, mens en anden er fuldstændig minutiøs, når han samler ind.

”Hans pose er meget lille, til gengæld er hans strækning støvsuget for affald. Og så er der Dennis, der går efter tomme flasker. Det ved vi alle sammen, så når vi finder en tom flaske, ryger den i Dennis’ retning,” siger Pedro da Palma med et smil, og understreger, at det der fælles for alle er, at de er mega-engagerede i projektet.

 

Mød Pedro da Palma i Pædagogisk Extrakt

  • Vil du læse mere om Pedro da Palma? Så læs artiklen 'Det er beboernes idéer, der sætter rammerne' i Pædagogisk Extrakt nr. 20. Her kan du læser mere uddybende om arbejdet med bæredygtighed i socialpædagogikken på Snåstrup Vestergaard. 

Mød studerende og færdiguddannede