Kirsten Skov var træt af, at hun aldrig kunne få lov til at følge en sag til dørs i den daginstitution, hvor hun havde arbejdet i mere end 10 år. Hvis en af børnene havde brug for hjælp fra fagpersonale som fx psykologer, så blev døren lukket for 56-årige Kirsten. Hun måtte som ufaglært ikke gå med ind sammen med barnet og psykologen. Men hvor de fleste måske bare havde trukket let på skuldrene og sagt pyt, så blev lige præcis dén gentagende oplevelse Kirstens drivkraft for at søge ind på den Pædagogiske assistentuddannelse.
Kirstens leder var ikke i tvivl om svaret, da Kirsten en dag kommer og fortæller, at hun gerne vil læse videre på den pædagogiske assistentuddannelse. Det blev et klokkeklart ”ja”, og snart befandt hun sig på VIAs campus i Horsens.
Kirsten søgte at blive bedre klædt på i det fag, hun, i så mange år, havde været så glad for at være en del af. Det hun ikke vidste på daværende tidspunkt var, at PAU-uddannelsen kun var startskuddet til, at hun i dag, tre år efter, læser til pædagog.
”Jeg var blevet for nysgerrig. Og så mødte jeg nogle undervisere på Pædagogisk Assistentuddannelsen, der gav mig det sidste skub og troen på, at jeg kunne læse videre”, fortæller hun ydmygt.
Det er hun taknemmelig for den dag i dag, hvor hun glæder sig til at komme hjem til sin gamle daginstitution med fornyet energi, tonsvis af nye ideer og ikke mindst bedre klædt på til legepladsen.
Store karrieredrømme
På den pædagogiske assistentuddannelse blev 56-årige Kirsten mødt af medstuderende i alle aldre.
”Det skabte en super fed dynamik på holdet, at vi var blandet unge og ældre”, siger Kirsten, der fortæller, at det især er psykologifagene, der har vakt Kirstens interesse for at læse videre til pædagog.
Med 10 års erfaring fra arbejdet i en daginstitution, har Kirsten ofte stået overfor børn, der har behov for ekstra støtte. I dag, hvor Kirsten er halvvejs igennem pædagoguddannelsen, er hun overbevist om, at hun er en endnu dygtigere omsorgsperson end tidligere, især når det drejer sig om børn med særlige behov.