Print
Code
IP-SEP1
Version
3.0
Offered by
Produktionsingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Adgangskrav til studiet
Main purpose
Den studerende skal på 1. semester få et kendskab til en produktion og hvordan man indhenter og opsamler relevant data som understøtte den givne problemstilling.
For at opøve den studerendes praktiske professionskompetencer arbejdes der i Semester og Bachelorprojekterne på VIA Engineering i en gruppekontekst med løsning af et aktuelt, fagligt problem.
Formålet er således:
Anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
Løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i nuværende og tidligere semestres fag.
Udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med udvalgte problemstilling
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE. Projektmetode og PB, herunder grundlæggende indførsel i studieteknik og teambaseret projektarbejde.
Knowledge
De studerende skal, ud fra den givne problemstilling, kunne redegøre for problemstilling ved hjælp af opsamlede data.
De studerende skal, ud fra den givne problemstilling, kunne redegøre for problemstilling ved hjælp af opsamlede data.
Skills
Professionsfaglige færdigheds-læringsmål:
Kan dokumentere en simpel produktionsrelateret problemstilling og komme med simple løsninger, herunder beregne simple økonomiske fordele og ulemper ved gruppens løsning.
PBL færdigheds-læringsmål:
Kan sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
Anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
Kan sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
Identificere relevante problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag
Kan anvende viden om referencer og kildehåndtering.
Kan anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.
Kan formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Competences
Professionsfaglige kompetence-læringsmål:
Anvende relevante beregninger og visualiser den givne problemstilling.
Fremkomme med mulige og realistiske løsninger på problemstillingen.
Udarbejde et forslag til implementering af gruppens løsningen, risici og simple økonomiske beregninger ved at implementere projekter i virksomheden.
PBL kompetence-læringsmål:
Anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
Beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Topics
Teaching methods and study activities
Fælles forelæsning på tværs af Engineerings uddannelser fulgt op af øvelser på klassen.
Undervisning i egen uddannelse
Vejledning
Prototypefremstilling etc. i laboratorier og værksteder.
Produkt:
Projektdokumentation i form af Hovedrapport og Procesrapport med bilag
Projekt output i fysisk form som eksempelvis Poster – System - Prototyper etc.
Opdateret individuel Portfolie rapport
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætning
Ingen
Eksamensform:
Gruppe præsentation på basis af projektrapport og procesrapport ca. 20 minutter efterfulgt af fælles eksaminering ca. 20 minutter per studerende inklusiv votering.
Skriftlig gruppe rapport med mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Der gives en samlet karakter for projektrapport, procesrapport og den mundtlige fremlæggelse og efterfølgende eksaminati-on.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Den studerende reviderer det eksisterende projekt eller udarbejder et helt nyt projekt efter vejledning umiddel-bart efter eksamen.
Projektet skal afleveres medio august. Der ydes ingen vejledning i perioden frem til aflevering.
Projektet evalueres ved mundtlig reeksamen inden semesterstart i september.
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Responsible
Mathias Wærn
Valid from
01-08-2023 00:00:00
Course type
Keywords
Produktionsforsståelse, Lære at lære, Projektmetode og PBL. Egen læringsproces, Rapportskrivning, Gruppearbejde.