Kompetence- og videncenter for pædagogisk arbejde med sprog (KOMPAS)

I VIAs kompetence- og videncenter for pædagogisk arbejde med sprog (KOMPAS) er ambitionen at sikre sproglig trivsel og deltagelsesmuligheder for alle – uanset baggrund. Det kræver, at børn, unge og voksne altid møder dygtige professionelle. Vores bidrag er derfor at udvikle viden og kompetenceforløb, så I som fagprofessionelle inden for det sprogpædagogiske felt har de bedste forudsætninger for at lykkes.

Om KOMPAS

I kompetence- og videncentret er vi som eksperter, undervisere og forskere dedikerede til at bidrage til, at hvert barn, hver ung og hver voksen får mulighed for at trives og udvikle sig sprogligt gennem møder med dygtige professionelle.

Dygtige professionelle er alle jer, der har jeres daglige gang i mangfoldige pædagogiske kontekster fx som pædagoger, pædagogiske medarbejdere, dagplejere, dagplejepædagoger, logopæder (talepædagoger), tale-hørekonsulenter, lærere, dagtilbudsledere eller sprogkonsulenter i kommunen.

Det er vores mål at udvikle og styrke jeres viden, kompetencer og dømmekraft, så I som fagprofessionelle altid er i stand til at træffe gode og velbegrundede valg, når I arbejder med sproglig udvikling. Det gør vi på to måder:

  1. I tæt samarbejde med jer udvikler vi undervisnings- og kompetenceforløb, der matcher de komplekse sproglige behov og udfordringer, I møder i jeres dagligdag.

  2. Gennem undersøgelser og projekter udvikler vi viden, som I kan anvende til at berige og højne kvaliteten af jeres sprogpædagogiske arbejde.

Bred pallette af fagligheder

I KOMPAS har vi nogle af de dygtigste eksperter på det brede sproglige og logopædiske område – og til sammen har vi en bred pallette af specialiserede fagligheder. Alle vores eksperter har erfaring med at udvikle viden, undervisnings- og kompetenceforløb, større udviklingsprojekter, forskning – alt sammen både ud fra en praksisrelateret tilgang og i tæt samarbejde med praksis, eksempelvis:

Vores brede faglighed betyder, at vi kan imødekomme lige præcis de komplekse sproglige behov, I oplever hos jer.

Aktuelle projekter

  • Vi vil gerne undersøge, hvilken viden der findes i dagtilbudspraksis om DLD (Developmental Language Disorder), og hvilke tidlige bekymringstegn pædagogisk personale evt. kigger efter hos børn i 0-6-årsalderen.

    Derfor gennemfører vi i 2024 en spørgeskemaundersøgelse til pædagoger, sprogvejledere, pædagogiske ledere, dagtilbudsledere og kommunale konsulenter.

    Resultaterne fra undersøgelsen skal bl.a. bruges til at tilrettelægge relevante kompetenceudviklingstilbud til dagtilbuddene og til at kvalificere indholdet på de pædagogiske diplommoduler på logopædi-retningen.

    Læs artiklen "Sådan genkender du de tidlige tegn på DLD"

    Lyt til podcasten "Sådan er det at være mor til et barn med DLD"

    Download plakaten "12 tegn du kan være obs på hos børn i risiko for DLD"

     

  • Udviklingsprojektet ”Livsveje for børn med tegn på dysleksi” er bygget op som et casestudie, hvor vi tager afsæt i fire børn, som er blevet ordblinde-risikovurderet i 1. klasse, og hvor der er konstateret mulig risiko for dysleksi.

    Vi vil gennem interviews ”spole tilbage” til børnehaveklasse, børnehave og forældre og spørge, om nogen omkring barnet så bekymringstegn, der kan pege i retning af risiko for dysleksi. Vi vil gerne blive klogere på, hvilke tegn forskellige personer i barnets netværk så, og hvornår disse tegn blev opdaget. Hvad blev der gjort hvornår? Og hvilke forskellige krav til barnets kompetencer har præget forskellige læringsmiljøer igennem barnets opvækst?

    Betyder disse forskellige forventninger til kompetencer noget for, hvornår tegn på dysleksi opdages, og hvilke tegn der lægges vægt på?

    Lyt til podcasten "Livsveje for børn i risiko for dysleksi".

     

  • Gennem en afdækning af relevant litteratur fra flere parallelle faglige og teoretiske ståsteder, vil vi i udviklingsprojektet her afsøge, hvordan vi tværdisciplinært kan arbejde med barnets personlige udvikling gennem sprog og leg. Vi vil samtidig undersøge, hvordan barnets pragmatiske sprogkompetencer hænger sammen med barnets øvrige sociale og kognitive udvikling.

    Læs artiklen "Neuropsykologi, leg og sprog: Styrken i det tværfaglige samarbejde"

  • Gennem spørgeskemaer og kvalitative fokusgruppeinterviews vil vi i dette udviklingsprojekt opnå et større indblik i, hvordan pædagogisk personale i vuggestuer samt dagplejere ser og forstår børns sprog, før det verbale sprog optræder. Vi vil afdække, hvilken viden det pædagogiske personale har om før-sproglige færdigheder.

    Den viden, vi får, vil vi bruge til at kvalificere indholdet på de forskellige kompetenceudviklingsforløb, vi allerede udbyder, og lave nye, målrettede kompetenceudviklingstilbud til det pædagogiske personale, der arbejder med børn i 0-2-årsalderen.

    Læs artiklen "Sandheder eller myter om børns sprog"

  • Støj i daginstitutioner påvirker både børn og vokse. 

    Vi ser nærmere på, hvordan børn og voksne håndterer støj og kommer samtidig ind på, hvilke konsekvenser støj kan have fx for børns sprogtilegnelse. 

    Gennem en spørgeskemaundersøgelse og interview bliver vi klogere på, hvordan hverdagen ser ud i danske børnehaver. Vi forsøger at svare på spørgsmålene: Hvordan reagerer børn og voksne på støj? Hvilke konsekvenser har støjen? Og hvad kan vi gøre for at modvirke støj? 

    Læs artiklen: "Støj i dagtilbud - Sådan passer du på din og børnenes hørelse"

    Download plakaten: "Skru ned for støjen og op for trivslen i jeres dagtilbud"

    Læs artiklen: "Støj bremser sproget - særligt for udsatte børn"

  • Vi har i KOMPAS i flere år samarbejdet med Mary Fonden om fondens store indsats LæseLeg.

    LæseLeg er en indsats, som kobler børnebøgernes univers med legende aktiviteter. Sigtet er at skabe bog- og læseglæde samt give børn i sprogligt og socialt udsatte positioner nye deltagelsesbaner og adgang til børnefællesskaber gennem udvikling af gode sproglige kompetencer.

    I et nyt udviklingsprojekt, som løber frem til 2027, skal vi være med til at generere viden og bidrage til at udvikle nye materialer og kompetenceudviklingsforløb, som giver det pædagogiske personale i indskoling og SFO kompetencer til at styrke børnenes bogglæde og sprogtilegnelse.

    Konkret skal vi i projektperioden ud i børnehaveklasser og SFO’er for at observere og kortlægge sproglige udviklingsmiljøer. Vi skal interviewe børn og voksne i SFO’er. Og efterfølgende skal vi udarbejde og gennemføre et kompetenceudviklingsforløb for personalet i indskoling og SFO. Herudover skal vi bidrage til udvikling af materialer, der giver de ansatte sprogpædagogisk inspiration til arbejdet med LæseLeg. 

    Udover den nye del af LæseLeg, som er rettet mod SFO og indskoling, indgår vi også i det fortsatte arbejde med videreudvikling og videre udbredelse af LæseLeg på dagtilbudsområdet.

    Læs mere om samarbejdet: Mary Fonden udvider samarbejde med VIA

    Læs artiklen:  Overgangen fra børnehave til SFO - et blik på kvalitet i SFO

    Find gratis boghæfter og masser af inspiration på LæseLegs hjemmeside her

  • Både danske og internationale undersøgelser viser, at der er stor ulighed i drenge og pigers sproglige færdigheder og deltagelsesmuligheder. Drengene ser ud til at sakke sprogligt bagud, og uligheden begynder allerede i dagtilbudsalderen og øges over tid.

    Vi er i KOMPAS med i et stort, nyt dansk forskningsprojekt, som skal finde svar på, om vi gennem efteruddannelse af pædagoger og ledere i dagtilbud kan understøtte, at alle børn – uanset køn - får gode deltagelsesmuligheder i dagtilbuddets fællesskaber. Projektet vil derudover sætte spot på, om og hvordan lederne i landets daginstitutioner gennem distribueret faglig ledelse kan sikre, at den pædagogiske kompetenceudvikling forankres i den pædagogiske praksis og dermed gør gavner børnene bedst muligt.

    Projektet løber fra 2025 til 2029. Det er Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet, der leder projektet i tæt samarbejde med os i VIA samt VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

    Læs om projektet: Ny forskning skal styrke især drenges sproglige udvikling

Artikler

Læseleg: Overgangen fra børnehave til skole

Artikel

En god overgang fra børnehave til skole

I samarbejde med Mary Fonden har VIA været på besøg i en række SFO’er for at undersøge, hvilke sproglige læringsmiljøer, der møder børnene. 

Læs artiklen på LæseLegs hjemmeside
Støj bremser sproget

Artikel

Støj bremser sproget - særligt for udsatte børn

Flersprogede børn og børn med høretab, autisme og ADHD er særligt udfordrede af støjen i børnehaver.  Læs artiklen og bliv klogere på udfordringerne.
Læs artikel
Plakat: Skru ned for støjen og op for trivslen i jeres dagtilbud

Inspiration

Få gode råd til at dæmpe støjen i jeres dagtilbud

Download plakat med konkrete råd til, hvordan du kan skrue ned for støjen i jeres dagtilbud. Plakaten er lavet, så du kan printe den i A3.
Download plakat (pdf)
Støj i dagtilbud

Artikel

Støj i dagtilbud: Sådan passer du på din og børnenes hørelse

Støjniveauet i landets børnehaver er en stor belastning for både pædagoger og børn. Læs artiklen og få gode råd til at reducere støjen i jeres dagtilbud. 
Læs artikel
Nuropsykologi leg og sprog - det tværfalige samarbejde

Artikel

Neuropsykologi, leg og sprog: Styrken i det tværfaglige samarbejde

Hvordan kan du  som pædagog samtænke faglighederne til gavn for børnene i dagtilbud?
Læs artikel
Sandhed eller myte om sprogindsatser

Inspiration

Sandheder eller myter - om børns sprog

Ikke alle fortællinger om sprogstimulering af 0-2-årige børn holder helt vand. Dyk ned i tre  sprogpædagogiske myter. 
Bliv klogere på myterne
Podcast

Podcast

Livsveje for børn i risiko for dysleksi

Kan vi opdage ordblindhed hos børn allerede inden skolealderen? Og hvilke tegn skal vi holde øje med? 
Lyt til podcasten
Sådan genkender du de tidlige tegn på dld

Artikel

Sådan genkender du de tidlige tegn på DLD

Læs her hvilke tegn, du kan holde øje med - og hvilke strategier, du kan tage i brug i dit arbejde med børn, der er i risiko for at have DLD.
Læs artikel
Plakat med 12 tegn på DLD

Inspiration

Få overblik over de tidlige tegn på DLD

Download plakat med 12 tegn, du kan være obs på hos børn i risiko for DLD.  Plakaten er lavet, så du kan printe den i A3.
Download plakaten (pdf)
Podcast

Podcast

Sådan er det at være mor til et barn med DLD

Mød Betina, som fortæller om sin søns vej fra tidlige tegn på DLD til den endelige diagnose.
Lyt til podcasten
Læseleg

Projekt

VIA med i udvidet indsats om Læseleg

I samarbejde med Mary Fonden og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor skal VIA være med til at styrke LæseLegs indsats for indskolingen.
Læs om projektet og samarbejdet

Mød eksperterne i KOMPAS