Nils-Bo har fået det boost han søgte

Nils-Bo bruger i dag i stor stil sin nye viden fra uddannelsen i udviklingsbaseret og forskningsorienteret praksis i sit daglige arbejde.

Nils-Bo de Vos Andersen, der er Praksiskonsulent for fysioterapi hos Regionshuset Viborg, har taget diplommodulet "Udviklingsbaseret og forskningsorienteret praksis (UFO)" hos VIA University College.

Uddannelsesforløbet bestod af 8 undervisningsdage, 2 vejledninger og en afsluttende modulprøve i form af en 10 siders skriftlig opgave. Uddannelsesforløbet anbefaler han nu til andre fysioterapeuter på klinikker og i kommuner, der går med planer om eller er i gang med kvalitetsudvikling og vidensbaseret fysioterapi i deres praksis.

Udviklings og Forskningsbaseret Praksis giver de studerende en intensiv opdatering af og indføring i videnskabsteori og forskningsmetodik, litteratursøgning og projekt-/protokolskrivning.

I selve undervisningen har Nils-Bo undervejs oplevet en god kombination af praksisrelaterede opgaver og en solid gennemgang af teori af undervisere på ph.d. niveau. Det har givet ham rig mulighed for at arbejde med egne ideer/planer i relation til egne projekter.

”Personligt har jeg fået meget ud af gennemgangen af forskningsteorien - både i gennemgangen af de kvantitative og kvalitative metoder. Her har jeg stor ros til underviserne. Desuden har jeg klart forbedret mine færdigheder i at søge litteratur. Og da det kom til selve modulprøven, hvor der skal opstilles en fuld projektbeskrivelse, oplevede jeg en rigtig lærerig og god proces. Det har været både udfordrende og lærerigt! At arbejde selvstændigt med sin egen projekt ide er rigtig spændende, og hele vejen igennem har jeg oplevet god vejledning.”

Nils-Bo har efter endt uddannelsesforløb fortsat med hans projekt ide fra studiet. Den skal gennemføres primo 2020. 

"Jeg søger og læser meget litteratur og mange artikler. Det gjorde jeg egentlig også før i tiden, men jeg er meget mere målrettet og systematisk nu. Jeg læser også andre kollegers protokoller, og så deltager jeg som noget helt nyt i to projektudviklingsgrupper, der har til formål at hjælpe kolleger videre med deres projekttanker. Uddannelsen har virkelig givet mig det boost, som jeg søgte – og så var det dejligt og meget inspirerende på studiet at møde engagerede kolleger fra praksis såsom sygeplejersker, bioanalytikere, ergoterapeuter og fysioterapeuter, der bare brænder for praksisudvikling.”