En god start på lærerlivet – hvordan sikrer vi det?

Mange nyuddannede lærere forlader folkeskolen alt for hurtigt. På denne konference får du inspiration og konkrete redskaber til at skabe en skole, der både tiltrækker nye lærere og tilknytter medarbejderne. Deltag og vær med til at vende udviklingen!

Format

Konference/Arrangement

Sted

Aarhus

Pris fra

1.995 kr + moms

Startdato

21. jan. 2026

Varighed

1 dag

En god start på lærerlivet - hvordan sikrer vi det?

Kom og bliv inspireret

​Hver femte nyuddannede lærer har forladt folkeskolen inden for tre år. Efter fem år er tallet steget til hver fjerde. Det er på alle måder en alarmerende tendens, der truer kvaliteten af vores uddannelsessystem. Heldigvis kan vi i fællesskab gøre noget ved det.

Forskningen viser, at de allerførste år som lærer er afgørende for, om en nyuddannet lærer finder fodfæste og vælger at blive i professionen. For selvom de fleste nyuddannede har gode oplevelser i deres første tid, så er det samtidig en kendsgerning, at de oplever overgangen fra uddannelse til arbejdsliv udfordrende. 

Vi ved, at mentor- og lærerstartsordninger, der understøtter nyuddannede lærere socialt, fagligt og professionelt, kan medvirke til at udvikle professionel dømmekraft og læreridentitet, styrke lærerkompetencer, mindske frafald og skabe en udviklende skolekultur.

Mange skoler er i gang, og vi har samlet viden, inspiration og eksempler fra praksis, som du kan få indblik i her på konferencen.

Du får fx:

  • Indblik i årsagerne til stigende lærermangel
    Forstå de komplekse faktorer bag lærermanglen og hvordan de påvirker skolen.
  • Viden om de udfordringer, nye lærere står overfor
    Hør om de konkrete udfordringer man som ny lærer oplever i de første år, og hvordan du som leder kan hjælpe dem med at finde fodfæste.
  • Inspiration til mentorprogrammer og lærerstartsordninger
    Få konkrete eksempler på mentorprogrammer og lærerestartsordninger, der virker og som kan hjælpe nye lærere med at udvikle deres professionelle kompetencer. Måske giver det inspiration til at udvikle eller forbedre jeres egne ordninger.
  • Konkrete eksempler på, hvordan du kan tiltrække og tilknytte lærere til professionen
    Få indsigt i, hvad der motiverer lærere til at blive i professionen.

Vi opfordrer til, at I deltager flere fra samme kommune. På dagen har I nemlig mulighed for at drøfte jeres lokale udfordringer og tiltag. Målet er, at I får lagt grunden til en fælles strategi, så I allerede dagen efter er bedre gearet til at modtage en ny lærer.

Mere information

  • ​08.30-09.00

    Ankomst, kaffe, te og morgenbrød

    09.00–09.10

    Velkomst og introduktion til dagens program v. Line Husum og Tine Brock

    09.10-09.30

    Introduktion til dagens indhold v. Åse Bonde

    09.30–10.10

    Hvordan kan vi forstå lærermangel og -frafald i Danmark – og hvad kan vi gøre ved det? v. Frans Ørsted Andersen

    Der er mange grunde til at nyuddannede lærere forlader professionen. Den internationale forskergruppe WATS’ Up (What about teacher shortage) har undersøgt hvilke forhold, der er på spil. Forsker ved DPU, Frans Ørsted Andersen giver et indblik i de unges prioriteringer og ønsker til arbejdslivet og hvordan man kan tage højde for det som arbejdsgiver. 

    10.10–10.30

    Proces i salen

    10.30–10.50

    Pause 

    10.50–11.40

    Hvad er en god mentor? v. Elisabeth Halse 

    At være mentor for en ny lærer i overgangen fra læreruddannelse til det første lærerjob har sin særlige faglighed. Den nye lærer skal støttes i sin professionelle udvikling – men hvad vil det sige, og hvordan gør man det? Hvem er den nye lærer - hvilke kompetencer og behov har de? Forsker ved VIA Elisabeth Halse fortæller om udvikling og afholdelse af mentorforløb for nye lærere.

    11.40–12.00

    Proces i salen ​

    12.00–12.50

    Frokost

    12.50-13.15

    Mentorordning og lærerstart på Feldballe Friskole v. Trine Wad Andersen

    På Feldballe Friskole prioriterede de tid og penge til en uddannet mentor, da flere nyuddannede lærere skulle starte på skolen. Skoleleder Trine Wad Andersen fortæller om prioriteringerne og hvad det har betydet for de nye læreres mulighed for at finde fodfæste på skolen og for at bringe deres kompetencer i spil. 

    13.15-13.40

    Lærerstartsordning i Horsens Kommune v. Susanne Rubenius

    Horsens Kommune har mange års erfaring i lærerstartsordninger, der løbende er udviklet i samarbejde med de nyuddannede lærere. Afdelingsleder og skolekonsulent Susanne Rubenius fortæller om kommunens indsats for nye lærere. 

    13.40–14.20

    Drøftelse af dagens indhold (inkl. kaffe og kage)

    Vælg mellem:

    • ​Drøftelse i egen organisation: Hvad skal vi hjem med
    • Faciliteret proces i plenum. 

    14.20–15.05

    Hvad koster en nyuddannet lærer? v. Emma Holten 

    Emma Holten debatterer den økonomiske tænkning, der dominerer vores samfund og skolen, fordi hun mener værdien af omsorg er fraværende i de tabeller og regneark, der styrer vores måde at tænke økonomi på.

    15.05–15.20

    Afrunding på dagen v. Line Husum og Tine Brock

  • Konferencen er målrettet dig, der gerne vil være med til at nedbringe antallet af nye lærere, der forlader faget alt for hurtigt. 

    Du er fx skoleleder, skolechef, forvaltningschef, konsulent i en forvaltning, TR på en skole, mentor, fælles tillidsrepræsentant eller lærer.

  • ​​Frans Ørsted Andersen,

    Lektor på DPU, Aarhus Universitet. Forsker i Professionsuddannelsernes krise: Mangel og frafald. Medlem af den internationale forskergruppe WATS’ Up: What about teacher shortage.

    Elisabeth Halse,

    Cand. Pæd. i pædagogisk sociologi. Lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus. Tilknyttet program for professionsdidaktik og professionel vejledning.

    Åse Bonde,

    Uddannelsespolitisk konsulent i Danmarks Lærerforening

    Trine Wad Andersen,

    Skoleleder Feldballe Friskole

    Susanne Rubenius,

    Cand. Pæd. Pæd. Psyk. Afdelingsleder og skolekonsulent, Horsens Kommune

    Emma Holten,

    Emma Holten (f. 1991) er cand. mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet.

    Siden 2014 har hun arbejdet internationalt med feministiske dagsordner. Hun har siddet i European Institute of Gender Equalitys Ekspertforum, og er i rådgivningsgruppen i kvinders rettigheder i International Human Rights Watch.

    Siden 2019 har hun holdt foredrag om feministisk økonomi og værdien af omsorg. Underskud er hendes første bog.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

1.995 kr. + moms

Dato

21. jan. 2026

Tilmeldingsfrist

01. dec. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Mød oplægsholderne

Elisabeth Halse

Elisabeth Halse

Cand. Pæd. i pædagogisk sociologi. Lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus.

Tilknyttet forskningsprogram for professionsdidaktik og professionel vejledning.

Mød Elisabeth
Emma Holten

Emma Holten

Emma Holten (f. 1991) er cand. mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet. 

I 2024 udgav hun sin første bog "UNDERSKUD - Om værdien af omsorg. 
Mød Emma
Frans Ørsted Andersen

Frans Ørsted Andersen 

Lektor på DPU, Aarhus Universitet. Forsker i Professionsuddannelsernes krise: Mangel og frafald.

Medlem af den internationale forskergruppe WATS’ Up: What about teacher shortage.

Mød Frans
Susanne Rubenius

Susanne Rubenius

Kandidat i pædagogisk psykologi og afdelingsleder for videnscenter og skoleudvikling i Horsens Kommune.

Programansvarlig for et kommunalt onboarding program målrettet nyuddannede og nyansatte lærere.

Mød Susanne
Trine Wad Andersen

Trine Wad Andersen 

Skoleleder Feldballe Friskole, hvor man har erfaring med mentorordning for nyuddannede lærere.
Åse Bonde

Åse Bonde 

Uddannelsespolitisk konsulent i Danmarks Lærerforening.
Mød Åse

Arrangører

Line Husum Pedersen

Line Husum Pedersen

Tine Brock

Tine Brock

Kontakt

lihp