Fra risiko- og beskyttelse til resiliensprocesser

​Hvorfor udvikler nogle børn og unge i højrisiko sig alligevel relativt godt? Hvad ved vi og hvordan anvender vi risiko- og beskyttelsesfaktorer i analyse og vurdering? Hvordan styrker vi udvikling af resiliensprocesser?

Fakta

  • Uddannelsestype
    Skræddersyet til organisationen

Om kurset

  • På dette 1-dagskursus får I får stillet skarpt på, hvordan I kan kvalificere det daglige arbejde med et resiliensperspektiv. I får inspiration til praksisnær anvendelse af forskning og I får konkrete metoder og redskaber til at udvikle jeres arbejde med såvel risiko- og beskyttelsesfaktorer som udvikling af resiliensprocesser hos børn og unge i udsatte positioner.

    I får:

    • Aktuel teoretisk viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer og resiliensprocesser
    • Konkrete metoder og redskaber til at arbejde vidensbaseret med analyse og socialfaglig vurdering
    • Øget forståelse for, hvad resiliensprocesser er ud fra en systemteoretisk tilgang og hvordan det kan omsættes i praksis
    • Et skærpet blik på, hvordan I kan bidrage til udvikling af resiliensprocesser omkring børn og unge i udsatte positioner
  • Vi møder stigende krav om at arbejde ressourceorienteret i det socialfaglige arbejde - og dermed ikke kun have øje for risikofaktorer, men også inddrage beskyttende faktorer, der kan understøtte udvikling af resiliensprocesser hos børn og unge i udsatte positioner. Men hvad er det præcist vi taler om, og hvordan gør vi i praksis?

    Dagen sætter fokus på risikobegrebet – og hvad det indeholder. Vi inddrager forskning på området, undersøger beskyttelsesbegrebet og ser på det komplekse samspil mellem risiko- og beskyttelsesfaktorer.

    Vi retter blikket mod resiliensbegrebet - og ser på, hvordan kan vi forstå resiliensprocesser i relation til en systemteoretisk tilgang. Vi kobler resiliensbegrebet til risiko- og beskyttelsesfaktorer, inddrager centrale begreber fra resiliensforskningen, blandt omkring barnets eller den unges agenthed - og ser på, hvordan vi konkret kan tilrettelægge intervention med et resiliensperspektiv.
     

  • ​Kurset er primært for kommuner, der gerne vil opkvalificere myndighedsrådgiverne i et styrket fokus på et resiliensperspektivet i daglig praksis. Forløbet kan også tilrettelægges for en tværprofessionel medarbejdergruppe, der ønsker at sætte fokus på et fælles sprog omkring forståelse af resiliensprocesser samt anvendelse af risiko- og beskyttelsesforskningen.

  • Som udgangspunkt er der tale om en enkelt kursusdag, der tilrettelægges som en kombination af kortere teoretiske oplæg, summeøvelser, dialog samt konkret arbejde og øvelse i at omsætte teorien i praksis.

    Forløbets indhold og længe kan tilpasses konkrete behov. Kontakt os for en uforpligtende snak om mulighederne.

  • ​​

Kontakt

lmel480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

bk480x4802019.jpg

Faglig kontakt