Karrierelæring i gymnasiale uddannelser

​Karrierelæring er skrevet ind i aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser (2016). Fagene i gymnasiet skal bidrage til elevernes karrierelæring og udvikling af karrierekompetence. Forløbet bidrager til lærernes grundlag for at arbejde med karrierelæring knyttet til fagenes faglige mål og fagenes professionsrettede perspektiver.

Fakta

  • Uddannelsestype
    Skræddersyet til organisationen

Om kurset

  • ​Efter deltagelse får lærerne:

    • ​kendskab til karrierelæring i teori og praksis
    • indsigt i praksiseksempler på, hvordan der er arbejdet med karrierelæring i specifikke fag

    Ligesom de:

    • bliver i stand til at tænke deres fag ind i karrierelæringssammenhæng
    • og udvikler idéer til, hvordan fagene kan samarbejde om karrierelæring
  • ​Gennem oplæg og en faciliteret proces arbejder vi med:

    • Nyeste forskning inden for karrierelæring
    • Karrierelæringsteori
    • Karrierelæringsdidaktiske perspektiver
    • Unges oplevelse af mening og deltagelse i karrierelæringsaktiviteter
    • Begrebsdefinitioner ift. karriere, karrierekompetence og karrierelæring. Her fokuserer vi bl.a. på, hvordan vi kan forstå karriere forskelligt fra en opadstigende bevægelse i en erhvervskarriere
  • ​Forløbet henvender sig til lærere og ledere på de gymnasiale uddannelser.

  • ​Forløbet kan indrettes efter jeres ønsker. Det kunne være en halv eller en hel dag. Det er også muligt at dele forløbet op i to eller flere dele med udviklingsarbejde mellem mødegangene.

    Forløbet vil være i korrespondance med problemstillinger fra egen praksis.

Kontakt

ras480x4802019.jpg

Faglig kontakt