Når du skal skabe et trygt samtalerum for børn og unge, kræver det både indsigt og forberedelse. Du skal kunne tilrettelægge samtalen med blik for barnets eller den unges livssituation og forudsætninger – og samtidig bringe en udviklingsstøttende og dialogisk tilgang i spil.
På forløbet Børnerådgiver 2 styrker du dine kompetencer til både at tilrettelægge og gennemføre professionelle samtaler med børn, unge og deres familier i udsatte positioner.
Du opnår en praksisnær forståelse af, hvordan barnets eller den unges livssituation og forudsætninger påvirker samtalen – og hvordan du med en udviklingsstøttende tilgang kan skabe trygge og meningsfulde dialoger, hvor barnets eller den unges frie fortælling står centralt.
Du bliver bedre til at:
- Arbejde udviklingsstøttende og dialogisk med børn og unge
- Forstå barnets eller den unges forudsætninger for at indgå i samtaler
- Tage udgangspunkt i barnets og unges perspektiv
- Tilrettelægge og gennemføre komplekse samtaler eller forløb med børn, unge og familier i sårbare og udsatte positioner
- Påtage dig et professionelt ansvar og kende dine handlemuligheder i arbejdet med børn og unge i sårbare og udsatte positioner
Gevinsten for din organisation
Når du med flere samtalekompetencer skaber trygge og meningsfulde dialoger med børn, unge og familier i udsatte positioner, kommer det også din organisation til gode. De metoder og tilgange du tilegner dig, gør dig i stand til at tilrettelægge og gennemføre komplekse samtaleforløb, der løfter kvaliteten i det daglige arbejde med børn og unge i sårbare og udsatte positioner. Samtidig styrker du samarbejdet med familier og på tværs af faggrupper - og bidrager til en udviklingsorienteret indsats, der sætter barnets og den unges perspektiv i centrum.