Kommunikation og organisation - Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed

​Overvejer du en stilling som pædagogfaglig leder? Mangler du viden og kompetencer i ledelse af den pædagogiske faglighed, og vil du gerne afprøve nogle pædagogiske ledelsesopgaver i praksis? Og har du brug for at arbejde med din egen afklaring for at føle dig kvalificeret til at tage det første skidt på vejen mod en ny funktion som leder? Så er førlederforløbet Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed noget for dig.

Sted

Holstebro

Pris

12400 kr.

Dato

23.08.2024 - 31.01.2025

Ansøgningsfrist

01.06.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Skriftlig opgave og mundtlig eksamen
  • ECTS
    5
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Diplom i ledelse

Om modulet

  • Du får:

    • Afklaring af, hvorvidt ledelsesvejen er næste skridt for dig
    • Viden og kompetencer med en markant professionsfaglig vinkel med vægt på de særegne aspekter ved pædagogfaglig ledelse
    • Mulighed for at prøve kræfter med ledelse i praksis
    • En mentor, der støtter dig i at udfolde dit potentiale
    • Et forløb, der kan indgå som et af de valgfrie moduler i den eksisterende diplomuddannelse i ledelse eller den offentlige lederuddannelse, hvor modulet giver merit.
  • ​På modulet Kommunikation og organisation arbejder vi med forskellige perspektiver på kommunikation i organisationer. Modulet sætter fokus på dine kommunikative forståelser, evner og færdigheder. Målet er at kvalificere din evne til at identificere, rammesætte og iscenesætte kommunikative processer for udvikling ved at kunne håndtere og facilitere forskellige samarbejdsformer i relationer med kolleger, ledere og interessenter på din arbejdsplads.

    Mentorordning
    Din kommune sørger for, at du får tildelt en mentor, som følger og støtter dig under forløbet. I mødes tre gange, hvor der er mulighed for at udveksle og gå i dialog om alle mulige aspekter af kommunikation og ledelse. Det er først og fremmest dig som mentee, som er i fokus, og som beslutter samtalens temaer.

    Individuel coaching
    Der er indlagt to individuelle coachinger i forløbet a 45 minutters varighed. Formålet er, at du, i et fortroligt rum, får mulighed for at reflektere over spørgsmål/tvivl/bekymring/håb i forhold til din udvikling og eventuelle vej til ledelse.

    Netværksmøder
    Efter hver undervisning har du sammen med din netværksgruppe mulighed for at vende dagens indhold, herunder skabe fælles fordybelse, undring og refleksioner. Netværksmøderne skal ses som en hjælp til at forstå og oversætte tekstmaterialerne og undervisningen, samt planlægge praksisafprøvninger. Netværksmøderne er også et samlingssted, hvor I kan tale sammen om at være studerende, og hvor små og store ting kan vendes.

    Træning i praksis
    Vi stiller løbende opgaver, som rækker ud i din praksis, så du får afprøvet nogle af de metoder og samtalegreb, der er væsentligt for dig og din organisation.

    Læs mere om Kommunikation og organisation - Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed

  • ​Pædagoger med lyst til ledelse i dagtilbud. Formålet med forløbet er at fremme pædagogers interesse for ledelse som karrierevej og styrke rekruttering af stærke pædagogfaglige ledere i dagtilbud og på skole- og fritidsområdet.

  • ​Undervisningen vil være en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, gruppesamtaler, afprøvninger og andre fællesgørende aktiviteter. Der lægges vægt på, at teorien og metoderne hele tiden kobles til din praksis.

    Vi fokuserer på, at du undersøger og arbejder med din praksis med henblik på at kvalificere og udvikle den. Det er derfor også en forudsætning, at du som studerende bidrager aktivt til at relatere modulets emneområder til egen praksis ved at fremlægge relevante problemstillinger, cases, erfaringer, data, udfordringer og fortællinger fra egen organisation.

    Litteratur
    Bøger der helt eller delvist indgår i pensum:

    Hornstrup m.fl ( 2018) Systemisk ledelse – den refleksive praktiker, Dansk psykologisk forlag. Derudover vil der indgå forskellig artikler/scannede materialer.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.

    Læs her, hvordan I kan søge midler fra den kommunale kompetencefond til at dække dit forløb: Den Kommunale Kompetencefond.

    Der vil kunne ansøges midler til vikardækning jf. vedhæftede pjece fra BUPL side 2. Som beregningsgrundlag gælder for uddannelser på bachelorniveau, at studieindsatsen på et 5 ECTS modul svarer til 150 timer. På modulet inkluderer det undervisning, coaching, opstartsdag og opfølgningsdag samt vejledning og eksamen.​​

Kontakt

coha2019480x480.jpg

Administrativ kontakt

INIE480x480_2022.jpg

Faglig kontakt