I skolens mindste klasser er der fuld fokus på, at eleverne skal lære at afkode. I takt med, at eleverne kommer på mellemtrinnet, handler det i højere og højere grad om, at afkodningen sker som en automatiseret proces – og det betyder også et større fokus på, at eleverne skal læse for at lære.
På forløbet her arbejder du med den fortsatte læse- og skriveudvikling og med mulighederne for at vejlede kolleger og ledelse om relevante indsatser, der kan understøtte den fortsatte læsning og skrivning i alle fag.
Du lærer konkret at:
- Forstå børns skriftsprogsudvikling og de udfordringer, de kan møde på mellemtrinnet og i udskolingen.
- Gøre brug af forskellige undervisningsmetoder, der fremmer elevernes automatiserede afkodning og læseforståelse i 4.-10 klasse.
- Observere, analysere og vurdere problemstillinger i forhold til skriftsprogsundervisningen.
- Vejlede skolens ledelse, faglærere og forældre om forskellige handlemuligheder, der kan styrke elevernes læsning og skrivning.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om udvikling af skriftsproglige kompetencer. Du har også nye idéer til, hvordan du og dine kolleger kan fremme elevernes flydende afkodning og læseforståelse på mellemtrinnet og i udskolingen. Med din nye viden er du godt klædt på til at vejlede skolens ledelse, dine kolleger og elevernes forældre om de bedste tilgange til børnenes skriftsproglige udvikling – både i skolen og hjemme.