Skriftsprogsudvikling og skriftsprogsundervisning 4.-10. klasse

​Vil du være læsevejleder og samtidig specialisere dig inden for skriftsprogsudvikling og -undervisning i 4.-10. klasse? Tilmeld dig og få indsigt i viden, forskning og didaktik til skriftsprogsundervisning.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

19. aug. 2025, 27. jan. 2026, 18. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Når du har gennemført forløbet, har du bred indsigt i metoder om skriftsprogsundervisning, som du kan overføre direkte til din praksis.

Du bliver i stand til at:

  • Udvælge og anvende metoder inden for vejledning af skriftsprog
  • Reflektere over problemstillinger inden for skriftsprogsundervisning, tilegnelse af flydende læsning og læseforståelse
  • Observere, analysere og vurdere skriftsprogsundervisning
  • Vejlede ledelse, lærere og forældre om forskellige handlemuligheder

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

19. aug. 2025 - 19. dec. 2025

Ansøgningsfrist

15. maj. 2025

Ledighed

Fuldt booket

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

27. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

18. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • På forløbet kommer du blandt andet til at beskæftige dig med teorier og metoder om flydende læsning, læseforståelse og læseforståelsesstrategier

    Du arbejder med:

    • Udvalgte teorier om skriftsprogsudvikling i 4.-10. klasse
    • Undervisning i skriftsprog i dansk og læseforståelse i andre fag – herunder undervisningsdifferentiering og evalueringsformer
    • Kollegial vejledning og facilitering af kollegiale læreprocesser
    • Undervisningsobservation i dansk og andre fag
    • Muligheder og begrænsninger ved forskellige læremidler til skriftsprogsundervisning
    • Tekstlingvistik – herunder teksttyper og -strukturer
  • Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning og gruppearbejde.

  • Oplyses ved studiestart.

  • Modulet er relevant for lærere, der vil styrke deres kompetencer til at udvikle læseundervisningen som skolernes læsevejledere.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

gitt
hebs