Social-kognitive udviklingsforstyrrelser

Vil du styrke din viden om børn og unge med autisme, ADHD og andre social-kognitive udfordringer? På forløbet her får du indsigt i, hvad der ligger bag deres adfærd – og du lærer at skabe rammer, der fremmer trivsel, læring og udvikling. Du får både viden og konkrete redskaber til at gøre en forskel i hverdagen for børn og unge med særlige behov.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

31. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Børn og unge med social-kognitive udviklingsforstyrrelser er særligt udfordrede af skolens og dagtilbuddets rammer. Men hvorfor reagerer børnene og de unge, som de gør – og hvordan kan du som professionel bedst støtte dem? 

På forløbet her får du både et fagligt fundament for at forstå, hvad der ligger bag børnenes og de unges adfærd og du bliver klædt på til at tilrettelægge pædagogiske tiltag, der fremmer deltagelse, tryghed og udvikling.

Du lærer konkret at: 

  • Genkende og analysere tegn på social-kognitive udfordringer. 
  • Forstå børns perspektiver gennem en social-kognitiv og relationel tilgang. 
  • Skabe inkluderende miljøer, hvor forskellighed bliver en styrke. 
  • Anvende strategier, der forebygger konflikter og styrker samarbejdet med børn, unge og deres familier. 

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om social kognitive udviklingsforstyrrelser, som vil hjælpe dig til at kunne reflektere over gældende narrativer, vaner og rutiner på din arbejdsplads. Din refleksion kan du omsætte til konkrete handlinger, som kan skubbe til forandringsprocesser mod bedre læring og udvikling hos de børn og unge I arbejder med.

Mere information

  • På forløbet får du en grundlæggende pædagogisk indsigt i forudsætningerne for udvikling og trivsel. 

    Du arbejder fx med:

    • Udvikling af eksekutive funktioner, opmærksomhedsfunktioner og social-kognitive funktioner 
    • Grundlæggende kendetegn ved diagnoserne ADHD og Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) 
    • Ressourcesyn og perspektivskifte
  • Undervisningen er praksisnær med eksempler, cases og værktøjer, som du kan tilpasse dit arbejde uanset om du er lærer, pædagog eller socialrådgiver.

  • Mundtlig prøve kombineret med praktisk produkt og synopsis. 

  • Forløbet er særligt relevant, hvis du arbejder med børn og unge i almene eller specialpædagogiske tilbud. 

    Du er fx lærer eller pædagog og har ambitioner om at blive AKT-/LKT-vejleder eller specialpædagogisk vejleder – i det almene eller specialiserede område.

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Du kan tage ”Social-kognitive udviklingsforstyrrelser” som et enkeltstående forløb, hvis du gerne vil styrke dine kompetencer.

    Du kan også tage forløbet som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. Hvis du fx gerne vil tage en pædagogisk diplomuddannelse inden for specialpædagogik, kan du tage forløbet som en del af din uddannelse.

    Læs mere om uddannelsesretningen i specialpædagogik her

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

31. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Det siger deltagerne

Kontakt

gitt