Fritidspædagogik

Søger du inspiration til det helt særlige arbejde, det er, at møde børnene og de unge i de fritidspædagogiske rammer? Brænder du for de helt særlige muligheder, som fritidspædagogikken byder på, ift. arbejdet med børnene og de unge? Og vil du have nye kompetencer til at arbejde med udvikling af de fritidspædagogiske lærings-, udviklings- og dannelsesmiljøer i din praksis? Så er den pædagogiske diplomretning i fritidspædagogik for dig.

Om retningen

  • Fritidspædagogik indbyder til at tage livtag med og udvikle din fritidspædagogiske faglighed inden for de helt særlige rammer og muligheder, som fritidspædagogikken har for arbejdet med børnenes og de unges trivsels-, udviklings- og dannelsesmiljøer.

    Denne nye pædagogiske diplomretning gør op med den til tider glemte og klemte fritidspædagogik og sætte fritidspædagogikken på dagsordenen ift. at kunne spille en helt særlig rolle bl.a. ift. de trivselsudfordringer, vi i dag står med for vores børn og unge.

    Når du har afsluttet den pædagogiske diplomuddannelse i fritidspædagogik, er målet, at du:

    • ​har et solidt og sikkert begrebsapparat til at italesætte, argumentere for og analysere den fritidspædagogiske kernefaglighed. 
    • har ny viden om børnenes og de unges livs- og udviklingsmuligheder i dagens samfund.
    • har forståelse for, hvordan det fritidspædagogiske arbejde kan understøtte, at alle børn og unge oplever at høre til i mange forskellige fællesskaber. 
    • har indblik i og greb til at håndtere de særlige pædagogiske dilemmaer, som præger det komplekse fritidspædagogiske felt.
    • kan planlægge fritidspædagogiske aktiviteter og processer.
    • besidder nye færdigheder til at indgå i de komplekse samarbejdsrelationer, som det fritidspædagogiske felt kalder på.​

    Med en afsluttet uddannelse står du fagligt styrket til at arbejde i og udvikle fritidspædagogiske rammer for børn og unge i alderen 6-18 år.​

  • ​Uddannelsesretningen er særligt for dig, der er pædagog inden for 6-18-årsområdet i fritidspædagogiske rammer som fx SFO, fritidsklub, ungdomsklub eller ungdomsskole.

    Men er også for dig, der har andre former for opgaver og ansvar ift. arbejdet med børn og unge i fritidspædagogiske rammer. Du kan fx være præst, boligsocial medarbejder eller biblioteksansat og i dit daglige virke have kontakt til og stå med ansvar for at tilrettelægge fritidspædagogiske tilbud.

  • ​Fritidspædagogik er en ny, selvstændig uddannelsesretning på den pædagogiske diplomuddannelse. 

    Den fritidspædagogiske diplomretning består af tre retningsspecifikke fagmoduler:

    • ​Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk faglighed (6-18 år).
    • Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år)
    • Fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør (6-18 år).

    Du kan tage et, to eller alle tre fagmoduler under den fritidspædagogiske retning for at styrke dine kompetencer, og du kan tage modulerne i valgfri rækkefølge. Det varierer fra semester til semester, hvilke moduler vi udbyder. Du kan finde retningens enkelte moduler længere nede på siden. Klikker du dig videre ind på selve modulet, kan du læse mere om det faglige indhold på hvert modul.​

    Eksempel på en fuld Pædagogisk Diplom i retningen Fritidspædagogik

    En pædagogisk diplomuddannelse (60 ECTS) består af to retningsspecifikke moduler, 1 valgmodul, to obligatoriske moduler og 1 afgangsprojekt, som skal gennemføres inden for 6 år. Modulerne kan tages i valgfri rækkefølge. Som valgmodul kan du vælge at gennemføre det tredje retningsspecifikke modul. Du har også mulighed for at vælge et enkelt modul fra en anden pædagogisk diplomuddannelse i tillæg til de to retningsspecifikke moduler, hvis du gerne vil tone din uddannelse i en særlig retning.

    Ønsker du at få en fuld pædagogisk diplomuddannelse i retningen Fritidspædagogik, kunne du fx bygge din uddannelse op i denne rækkefølge:

    Modul 1: Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk faglighed (6-18 år) (10 ECTS, retningsspecifikt modul)
    Modul 2: Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år) (10 ECTS, retningsspecifikt modul)
    Modul 3: Pædagogisk viden og forskning (10 ECTS, obligatorisk modul fælles for alle retninger)
    Modul 4: Fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør (6-18 år) (10 ECTS, retningsspecifikt modul) ELLER et valgmodul fra en anden diplomuddannelse.
    Modul 5: Undersøgelse af pædagogisk praksis (5 ECTS, obligatorisk modul, fælles for alle retninger).
    Modul 6: Afgangsprojekt (15 ECTS)

    Yderligere generelle informationer om den pædagogiske diplomuddannelse – fx opbygning, adgangskrav samt obligatoriske og fælles valgfri moduler – finder du under den pædagogiske diplomuddannelse.​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

anng480x480.jpg

Faglig kontakt

heto2018480x480.jpg

Studievejleder