Kompleksiteten i ledelsesopgaven har over en årrække været mærkbart voksende, og en grunduddannelse er ikke længere tilstrækkeligt grundlag for at bestride en lederstilling i skolen. Lærer til Leder har taget denne udfordring op og tilbyder en lederuddannelse, der giver dig et godt afsæt for at blive en kompetent leder i skolen.
Du indgår gennem hele uddannelsen i et holdfællesskab, som også bliver dit faglige netværk om skoleledelse.
En særlig styrke ved Lærer til Leder forløbet er den forpligtende mentorordning, du kommer til at indgå i med din egen leder
Uddannelsesforløbet sætter dig i stand til at begribe, analysere og håndtere udfordringer og handlemuligheder for skoleledelse i praksis. Som deltager vil du:
- Få indgående kendskab til og forståelse for ledelsesopgaven i skolen.
- Styrke din lederidentitet og få grundig afklaring i forhold til det at være leder.
- Tilegne dig viden om skoleudvikling og skoleledelsens funktion, opgaver og dilemmaer.
- Få viden om - samt færdigheder og kompetencer til at lede skolens relationer og fagprofessionelle
- Få viden om -og kompetencer til at håndtere lederens væsentlige samtaler.
- Få viden om organisationskultur og læring i organisationer.
- Forstå samspillet mellem den nationale og kommunale skolepolitik, forvaltning og skole.
- Blive god til at håndtere læreprocesser og teamudvikling i skolen.
- Få viden om - samt færdigheder og kompetencer til at lede pædagogisk, fagligt og strategisk
Skolens/mentors udbytte er knyttet til at…:
- Lade egen ledelsespraksis inspirere og videreudvikle af ny viden og nye spørgsmål fra lederaspiranten.
- Give lederaspiranterne plads til at deltage i dele af ledelsesprocessen, så lederaspiranten får indblik i den konkrete ledelsespraksis.
- Mødes med lederaspiranten for i fællesskab at reflektere over konkrete ledelsesspørgsmål.
- Spotte egnede lederemner blandt personalet og anbefale dem til uddannelsen.
Som deltager får du en Diplomuddannelse i Skoleledelse tæt knyttet til erfaring fra praksis. Som lærer eller skolepædagog får du gennem mentorordningen mulighed for at komme helt tæt på skolens ledelsesprocesser fx ved at:
- Deltage i lederteamets planlægningsmøder.
- Samarbejde med ledelsen om at kvalificere løsningen af forskellige ledelsesopgaver ved gensidig refleksion og sparring.
- Arbejde med kvalitetsrapporter, data eller lignende.
- Være drivkraft i udviklingsgrupper.
- Planlægge og strukturere mødevirksomhed.
- Deltage i udviklingen af teamsamtaler.
Hvis du er nyansat leder eller får lederstilling undervejs giver mentorordningen dig mulighed for personlig sparring på udfordringer i dit ledelsesjob og løbende sparring på tematikker fra uddannelsen.
Der er gennem årene uddannet mere end 500 Lærer til Ledere, hvoraf en stor del allerede undervejs i forløbet har fået lederjob. Lærer til Leder forløbet lever op til målsætningen om at kvalificere og klæde på til ledelse i skolen.