
Louise er 28 år gammel og har været uddannet lærer i 4 år, hvor hun lige siden har været ansat på Skalmajeskolen i Sunds. For Louise er det helt nyt som praktiklærer. Hun har nemlig kun prøvet at have praktikanter én gang, som hun afsluttede i januar 2024.
”Alt viden er helt kanon!”
Det meste af den viden som Louise kendte til vedrørende rollen som praktiklærer, var fra papirer med notater fra ledere, der tidligere havde haft praktikanter. Dertil har hun haft mulighed for at kunne sparre med andre kollegaer, der samtidig også havde praktikanter.
Derfor er hun meget positiv overfor muligheden for at kunne dygtiggøre sig rent teoretisk i sin nye rolle gennem 3-dags kurset på VIA: ”Det er en ret lille skole jeg er på, så vi får ikke så tit praktikanter. Derfor var det hele meget nyt. Det er helt vildt spændende og en fed opgave at have praktikanter. Jeg synes derfor det er vildt fedt at have fået nogle strategier og nogle redskaber, som jeg helt konkret kan bruge til at vejlede kommende praktikanter. Alt ny viden inden for området har været helt kanon! Det at vi har været et lidt mindre hold, har virkelig også været fedt, fordi det har givet mulighed for, at vi har kunne sparre rigtig meget med hinanden.”
Vigtigheden ved praktikken
At praktikken nu fylder mere i skolens praksis betyder, at både ledelser, praktikvejledere og praktiklærere i højere grad skal se sig selv som meduddannere. Rollen indebærer, at man som praktikvejleder, blandt andet med kvalificeret vejledning, hjælper lærerstuderende på vej i praktikforløbet gennem de første studieår.
Netop dette har Louise prøvet kræfter med ved hendes første hold lærerstuderende.
”Jeg havde 3 første års studerende, som var med mig rundt i min undervisning. Blandt andet har de overværet mig i min 2. klasse, hvor jeg underviser i dansk. Derudover har vi haft flere forskellige vejledninger og fællesforberedelser, som forhåbentlig har givet dem nogle tips om arbejdet som lærer. Jeg håber, at nogle af de ting, som vi præsenterer dem for, at det kan bidrage til, at de studerende bliver rullet godt ud i den virkelige verden.”
Udvikling og mod på mere
Den nye viden fra kurset har givet Louise en helt ny optimisme og selvtillid til de kommende vejledninger af praktikanter.
”Jeg har nu noget teori og nogle modeller jeg konkret kan gå ud og bruge i min vejledning af kommende praktikanter, hvilket giver noget tryghed for mig. Derudover har jeg på kurset fået en bekræftelse i, at der er mange måder at vejlede på, hvilket jeg virkelig også synes har været givende, fordi man jo er forskellig fra person til person i hvordan man agerer i sin vejledning og derfor er det okay at alt ikke er ens.”
Louise har ligeledes, hvis muligheden byder sig, lyst til at lære endnu mere om feltet som praktiklærer.
”Det er selvfølgelig mere tidskrævende og lidt dyrere, men hvis skolen havde midlerne, og der kom flere praktikanter gennem ude på skolen, så kunne jeg på sigt rigtig godt tænkte mig en diplomuddannelse og blive endnu klogere på opgaven som praktikvejleder som lærer. Jeg tror, det ville kunne give nogle fede egenskaber på sigt.”
Louises tre gode grunde til at tage 3-dags kurset:
- Kurset giver plads til at sparre med andre, der forholder sig i samme situation.
- Det har givet en større forståelse af vigtigheden af en praktiklærer og hvordan man bedst griber opgaven an.
- Meget simpelt, skal man tage kurset, hvis man ønsker at få relevante redskaber og viden inden for området og styrke sig til at kunne hjælpe kommende praktikstuderende.