Sunniva Maria Jøker havde knap 20 års erfaring som sygeplejerske på det regionale område, da hun besluttede at følge sin interesse for det pædagogiske felt, som har været iboende i hende i mange år. Det blev til en ansættelse ved Aarhus Kommune som klinisk vejleder, hvor hun skulle vejlede sygeplejerskestuderende i praktik i kommunen samt tilrettelægge kliniske uddannelsesforløb.
Når man er klinisk vejleder ved Aarhus Kommune, er det et krav, at man har det obligatoriske modul Klinisk vejleder i sundhedsfaglige professioner fra den Sundhedsfaglige diplomuddannelse, som klæder sygeplejersker på til rollen som klinisk vejleder.
Men Sunniva blev ikke blot tilbudt det obligatoriske modul for at komme i gang med vejledningskarrieren. Nej, hun blev faktisk tilbudt at kunne tage en hel Sundhedsfaglig diplomuddannelse med speciale i vejledning. Hun vidste med det samme, at det var noget for hende:
”Som sygeplejerske har vi pædagogik og kommunikation med os, så det var ikke i sig selv fremmed for mig. Men det at vejlede studerende er jo et helt speciale for sig, og jeg ville gerne kunne støtte de studerende og skabe nogle gode rammer for læring. Og som kliniske vejledere møder vi jo rigtig mange, der skal lære noget – og hjælpes godt på vej, og skal vi tage kvaliteten af de studerendes uddannelse alvorligt, skal vi være kvalificerede selv”, siger hun.
Brugbar transfer fra undervisning til vejledningssituationer
Det første modul Sunniva tog, var det obligatoriske vejledningsmodul som indeholder teori, vejledningsmetoder og coaching:
”For mig gav det mening at starte her, fordi det er her, man får et helt grundlæggende indblik i, hvad det vil sige at arbejde som klinisk vejleder samt en forståelse for rollen”, siger Sunniva om opstarten på sit første modul og fortsætter:
”Få måneder inden undervisningens opstart, var jeg begyndt som vejleder for de første studerende. Det at jeg allerede havde studerende at vejlede ved undervisningens opstart betød, at jeg kunne lave transfer og prøve teorier fra undervisning af sammen med de studerende. Det gav mig utrolig meget.”
Klædt på til vejlederrollen med Sundhedsfaglig diplom
Da Sunniva blev uddannet sygeplejerske, var hun selv én af de første årgange, som fik en bacheloruddannelse med sig. Dengang var fokus på praksis og sygepleje, om det siger hun:
”Selve metoden i sygepleje kunne jeg ikke se funktionen af dengang, jeg selv lige var blevet færdig – det er mere tydeligt nu, hvor jeg også kan se nogle andre ting i faget gennem min erfaring. Og nu kan jeg så hjælpe de årgange, der kommer ud”, siger hun og fortsætter:
”De har fx metoder og værktøjer med sig, som jeg skal hjælpe dem med at omsætte til den praksis, de er ude i. Jeg skal snakke med de studerende om, hvad vil det sige, når vi skal benytte de her metoder – og også tale med dem om, hvad er det for nogle videnskabelige metoder, som vi benytter undervejs”.
Sunniva Jøker har alt i alt taget fem diplommoduler fra den Sundhedsfaglige diplomuddannelse; fire diplommoduler der kobler sig til rollen som klinisk vejleder samt et afgangsmodul. Det giver samlet en hel Sundhedsfaglig diplomuddannelse, og Sunniva har fået flere ting med sig fra hendes efteruddannelsesrejsen:
”Jeg har fået en større ballast som vejleder, og jeg er klædt på til selve læringen, og hvad der foregår hos de studerende undervejs, og hvordan jeg kan nå de studerende som vejleder. Jeg har fx fået en større forståelse for bl.a. læringsteorier og forandringsprocesser".