Konflikthåndtering og kommunikation

Vil du blive bedre til at forstå og håndtere samarbejdsudfordringer? Forløbet her gør dig klogere på, hvordan konflikter opstår og udvikler sig, samt hvordan du gennem kommunikation kan være med til at forebygge og nedtrappe dem. Du lærer at analysere situationer og håndtere dem med en professionel tilgang.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

9.000 kr

Startdato

16. feb. 2026

ECTS

5

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Som administrativ medarbejder er du ofte den, der får tingene til at hænge sammen – både mellem kolleger, ledelse og borgere. I din dagligdag oplever du måske at stå midt i eller tæt på konflikter. Det kan være uenigheder om opgaver, roller eller kommunikation, som skaber spændinger og påvirker arbejdsmiljøet.

På forløbet lærer du at forstå konflikters kompleksitet og dynamik. Du lærer, hvordan sproget og kommunikationen spiller en rolle i både optrapning og håndtering af konflikter. Samtidig får du redskaber til at analysere situationer og vurdere, hvad der er på spil for de involverede parter. 

Du bliver styrket i din personlige og faglige udvikling, og du bliver bedre til forstå andres reaktioner og bidrage til et samarbejdsmiljø, hvor konflikter ikke er farlige – men er noget, I kan håndtere og lære af. 

Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at: 

  • Analysere situationer og forstå udviklingen af konflikter 
  • Bruge kommunikationsmodeller til at forebygge og håndtere konflikter 
  • Vurdere, hvornår du selv skal handle eller inddrage andre 
  • Handle etisk ansvarligt i håndteringen af konflikter med borgere og kolleger 

Gevinsten for din organisation 

Når du forstår, hvordan konflikter opstår, og hvordan du kan håndtere dem, er du en vigtig ressource i organisationen. Du bidrager til et mere effektivt samarbejde, hvor fokus er på kerneopgaven – og ikke på misforståelser eller spændinger. Din arbejdsplads får en medarbejder, der udnytter ressourcerne bedre, og som styrker det psykiske arbejdsmiljø.     

Mere information

  • Forløbet giver dig en grundlæggende forståelse for, hvordan konflikter opstår og udvikler sig – og hvordan du håndterer dem i praksis. Du bliver introduceret til centrale teorier og modeller indenfor kommunikation og konflikthåndtering, og du lærer at analysere situationer og vælge den tilgang, der passer bedst til konteksten. 

    Vi arbejder med, hvordan reaktionsmønstre, magtforhold og sproglige valg påvirker dialogen, og du får mulighed for at spejle det i konkrete konflikter fra din egen hverdag. 

    Du får indsigt i og arbejder med teorier om og værktøjer til:

    • Konflikters opståen og udvikling 
    • Reaktionsmønstre og deres betydning for dialog 
    • Analyse af konflikter 
    • Kommunikationsforståelser og –strategier 
    • Magt, følelser og retfærdighed 
    • Konfliktvejledning og forhandling 
  • Undervisningen veksler mellem faglige oplæg, refleksionsøvelser samt gruppe- og casearbejde. Vi tager udgangspunkt i din hverdag, og du arbejder allerede fra start med en konkret konflikt fra din hverdag, som du får mulighed for at afprøve teorier og værktøjer på undervejs. Det betyder, at du allerede undervejs i forløbet kan sætte gang i nye processer i din organisation. 

  • Du afslutter forløbet med et to-siders skriftligt oplæg, som tager udgangspunkt i den case, du har arbejdet med under forløbet. Det skriftlige oplæg danner grundlag for den efterfølgende mundtlige eksamen.

  • Forløbet er for dig, der har en rolle, hvor du ofte er i direkte kontakt med borgere, kolleger eller samarbejdspartnere – og som ønsker at blive bedre til at forstå, forebygge og håndtere konflikter i din hverdag. 

    Det er særligt relevant for dig, der fx: 

    • Arbejder med sagsbehandling, ansættelse, løn eller personaleadministration 
    • Servicerer decentrale ledere eller understøtter ledelsesopgaver 
    • Har borgerkontakt og formidler beslutninger, regler eller ændringer 
    • Oplever, at samarbejdet indimellem bliver præget af misforståelser eller spændinger 
  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Du kan tage “Konflikthåndtering og kommunikation” som et enkeltstående forløb. Du kan også vælge at kombinere det med flere diplomforløb. 

    ”Konflikthåndtering og kommunikation” er et obligatorisk modul på Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning og administration

     

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

9.000 kr.

Dato

16. feb. 2026 - 22. maj. 2026

Ansøgningsfrist

01. dec. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

sukr
inie