Forskning i sprogindlæring viser, at vi lærer et fremmedsprog bedst ved at bruge sproget aktivt i meningsfulde sammenhænge. Det handler ikke kun om at lære grammatiske regler og ordforråd men om at deltage i kommunikation, hvor sproget har en funktion – fx når vi samarbejder, stiller spørgsmål, fortæller noget eller løser opgaver sammen med andre.
I den moderne sprogundervisning er det vigtigt, at fokus bliver flyttet fra korrekthed og udenadslære til kommunikation, interaktion og elevdeltagelse, så eleverne får mulighed for at øve sig i at begå sig i autentiske, interkulturelle situationer. Eleverne skal have mulighed for at bruge sproget, begå fejl og lære af hinanden.
På forløbet her bliver du opdateret på nyeste teorier og tilgange inden for sprogtilegnelse og -didaktik, så du kan udvikle din egen og dine kollegers fremmedsprogsundervisning.
Du lærer konkret at:
- Planlægge og gennemføre fremmedsprogsundervisning med udgangspunkt i nyere pædagogiske og didaktiske metoder.
- Anvende kommunikative tilgange, der styrker elevernes mundtlige, skriftlige og interkulturelle færdigheder.
- Inddrage multimodale læremidler, som understøtter autentisk og engagerende sprogbrug i undervisningen.
Gevinsten for din institution
Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om og forståelse for, hvordan dine elever bedst lærer fremmedsprog i en moderne, globaliseret og digital virkelighed. Med udgangspunkt i dine nye kompetencer kan du styrke din egen sprogundervisning, så den i højere grad styrker elevernes sproglige og interkulturelle færdigheder og motivation. Samtidig kan du inspirere og støtte dine kolleger i at arbejde med moderne og forskningsbaserede undervisningsmetoder – og det er med til at løfte skolens samlede fremmedsprogsundervisning.