Når du som pædagogisk fagperson i fx dagtilbud, skole eller klub står over for et barn, der gradvist trækker sig fra fællesskabet, viser uro, ændrer adfærd eller udviser tegn på mistrivsel, så har du behov for at gøre noget.
Men selvom du mærker, at noget er i gang, kan det være svært at vide, hvordan du bedst griber situationen an. For hvordan skaber du en indsats, der både støtter barnet og involverer forældre og kolleger – uden at stigmatisere?
På forløbet her får du viden og redskaber, der giver styrker din evne til at handle kvalificeret, forebyggende og helhedsorienteret – og med blik for både sociale relationer, resiliens og det tværprofessionelle samarbejde, som kan gøre en afgørende forskel i det enkelte barns liv.
Du lærer konkret at:
- Forstå og identificere udsathed ud fra en pædagogisk og samfundsmæssig forståelse.
- Udvikle og anvende forebyggende tilgange i dit pædagogiske arbejde.
- Samarbejde med familie, kolleger og andre fagprofessionelle om at skabe helhedsorienterede indsatser med fokus på barnets eller den unges tarv og deltagelsesmuligheder i samfundet.
Gevinsten for din institution
Når du som pædagog eller lærer har gennemført forløbet, vender du retur med viden og redskaber til at opspore tidlige tegn på mistrivsel og handle forebyggende og etisk reflekteret i hverdagen. Det giver en mere systematisk og professionel tilgang til udsathed, styrker det tværfaglige samarbejde og bidrager til en fælles pædagogisk retning. Forløbet styrker dig i at løfte både kvaliteten og trygheden i det pædagogiske arbejde med børn og unge i sårbare positioner.