Teorigrundlaget
Forståelsen af MsP tager afsæt i beskrivelsen af Modeling practice hos Schwarz et al (2009), med senere udfoldninger hos bl.a. Gilbert & Justi (2016, ”modelling based teaching”) og Chin & Liu (2019, ”modelling competence”).
Med afsæt i disse er der udviklet et tentativt begreb om MsP-kompetence, med tilhørende delkompetencer. Her er fokus på at både at udvikle og konstruere modeller (formålsbestemme, konceptualisere, repræsentere, bygge modeller af forskellig art) og validere og revidere modeller, begge i samspil med egne undersøgelser. Operationaliseringen af MsP-begrebet er relevant for både udvikling af værktøjer og aktiviteter, samt for evalueringsdelen af projektet.
MsP-strategier, stilladsering og værktøjer vil blive udviklet på basis af et systematisk litteraturstudium. I lighed med anden NOS-relateret læring forventer vi, at MsP-læring kræver eksplicit italesættelse og refleksion (jf. Lederman et al, 1999). Et meget relevant udgangspunkt for dette vil være en eksplicit kompetencebeskrivelse (jf. ovenstående) hhv. modellerings-proces-modeller (fx ”Model of Modelling”, Justi & Gilbert, 2002).
Evaluering af MsP hos lærerstuderende (og elever) er såkaldt performance-testing. Denne evalueringsform er veletableret i dansk undervisning, med den nye fælles prøve i grundskolens naturfag som et indlysende eksempel.
Internationalt og i særdeleshed ift. modelleringskompetence, så peger et relativt nyt review af Nicolaou & Constantinou (2014) på at in-situ observation/audio-/video-taping af modelleringskompetence er sjældent forekommende. Metodisk ligger der både en udfordring og et muligt internationalt forskningsbidrag i at udvikle principper for en sådan evaluering.
Metode og empirisk grundlag
Der udføres et supplerende, fokuseret og systematisk litteraturstudium med ”modelling based inquiry”, ”modelling based teaching” og ”modelling competences” som centrale søgeord i relevante databaser (Web of science + nordisk forskningslitteratur), som basis for samtlige delprojektets aktiviteter.
Metodisk anvender vi et multi-case-study, i forlængelse af Stake (2006), for at studerer lærerstuderendes arbejde med og vanskeligheder ved MsP. Dette gøres vha. fx observation, procesartefakter og studerendes postrefleksioner. Et mindre, men diverst sample af studerende indgår som cases i et longitudinalt 5-årigt studium af, hvorledes lærerstuderende udvikler deres MsP-praksis gennem læreruddannelse, praktik og i deres transitionsperiode i grundskolen efterfølgende. Denne longitudinale del, som også omfatter interviews med case-studerende, rækker udover projektperioden på 2022-23.