CAPSULE modtager en Innofounder

Fire nyudklækkede dimittender fra VIA Design og business står bag CAPSULE, der med en app vil skabe overblik over garderoben for at forhindre fejlkøb og tøjkriser. De unge iværksættere har modtaget en Innofounder fra Innovationsfonden og er dermed garanteret løn, sparring og læring de næste 12 måneder.

Holdet bag CAPSULE er Louise Kristine Linde, Emilie Seegert, Nanna Hejndorf og Nadia Wabra.

CAPSULE er fra venstre: Louise Kristine Linde, Emilie Seegert, Nanna Hejndorf og Nadia Wabra.

Hvis de unge kvinder bag CAPSULE var i tvivl om, hvad de skulle bruge tiden på efter dimission, har de nu en bekymring mindre.

De er i januar 2022 blevet tildelt en Innofounder og skal det næste år arbejde på at lancere CAPSULE-appen, der skal hjælpe kvinder ud af fremtidige tøjkriser ved at skabe overblik over garderoben. Håbet er, at CAPSULE kan bidrage til at mindske antallet af impulsive fejlkøb og samtidigt skabe et fællesskab, hvor brugerne kan følge hinanden for inspiration.

Innovationsfonden står bag Innofounder-forløbet, som hjælper iværksættere med at eksekvere deres virksomheder. Forløbet varer 12 måneder og består af finansiering af løn, så iværksætterne kan arbejde fuldtid på at udvikle idéen og opbygge virksomheden. Herudover modtager de sparring og læring i form af blandt andet workshops, mentorsessions og feedback fra andre iværksættere.

VIAs fællesprojekt var startskuddet

I 2021 endte de fire unge kvinder i samme gruppe under et fællesprojekt på VIAs Design og business-uddannelser. Mens mange af deres medstuderende arbejdede med at producere nyt tøj, tog holdet bag CAPSULE projektet i en anden retning.

”Vi ønsker at skabe større bevidsthed for forbrugeren, så det bliver nemmere at bruge, hvad vi har i klædeskabet i stedet for at købe nyt,” forklarer de.

Efter fællesprojektet blev CAPSULE en del af Studentervæksthuset ved VIA, hvor de blandt andet modtog sparring og rådgivning fra Henrik Mariendal Andersen, der er konsulent og lektor ved VIA.

”Studentervæksthuset har været vigtig for os, fordi vi har kunnet sparre med Henrik og andre startups i forhold til målet om at eksekvere,” siger CAPSULE.

Henrik Mariendal Andersen fremhæver, at CAPSULE er et godt eksempel på, at fællesprojektet på VIAs designuddannelser kan skabe store ting.

”Pigerne bag CAPSULE er rollemodeller for VIAs studerende,” fastslår han.

”Det skader ikke at prøve”

Efter sommerferien i 2021 begyndte holdet bag CAPSULE at drømme om at kunne leve af det, der startede som et skoleprojekt. Da de efterfølgende søgte en Innofounder, var Henrik Mariendal Andersen en smule tøvende med at håbe på en investering.

”Jeg sagde til dem, at jeg troede, at det var for tidligt i deres proces. Forretningsmodellen var ikke 100 procent på plads, men så kan man jo diskutere: ”skal den egentlig være det?,” fortæller Henrik.

Og tydeligvis ikke, for CAPSULE blev bevilliget et Innofounder-forløb.

”Det der kendetegner os, er, at vi tager selvstændige beslutninger. Vi eksekverer hurtigt, selvom vi nogle gange ved, at vi burde vente – men det skader ikke at prøve,” siger CAPSULE.

Ihærdighed er afgørende

For Henrik Mariendal Andersen er CAPSULE-iværksætterne noget helt særligt.

”De er meget vedholdende om, hvad de vil, og de viser, at når man giver den gas, klør på og ikke lader sig stoppe af udfordringer, så lykkedes det i sidste ende,” siger Henrik Mariendal Andersen.

Det er første gang, at studerende fra VIAs designuddannelser har modtaget denne hæder. De unge iværksættere forventer, at CAPSULE-appen lanceres til sommer.

• CAPSULE

• Emilie Seegert