Alle lektorer i VIA kunne i april måned søge op til 200 timer til at lave en undersøgelse i egen undervisningspraksis. Ind kom 34 ansøgninger fra mere end 50 lektorer.
Linda Greve, leder af VIA Uddannelsesakademi, er stolt af den store interesse: ”Vi er glade for, at så mange har valgt at bruge tid på at søge. Vi har modtaget 34 virkelig stærke og interessante ansøgninger,” siger hun.
Det gjorde også udvælgelsen særligt svær.
Gennemprøvede kriterier
Udvælgelsen af de seks stipendier er baseret på de kriterier, som også var en del af selve opslaget til VIA Stipendier. Thue Fast Fabricius Jensen er fagansvarlig for VIA Stipendier og har været tovholder på udvælgelsesprocessen.
”Vi har valgt at basere vores udvælgelse på en solid tradition for undervisningsudvikling, nemlig 'Scholarship of Teaching and Learning'. Her er fokus på studenterinvolvering, metodisk udførelse, kontekstualisering og formidling. Derudover har vi efter råd fra Uddannelsesakademiets referencegruppe prioriteret, at der i ansøgningerne er et blik for professionen, at der er blik for læringsrum- og miljø, samt at projekterne vurderes at have gennemslagskraft,” siger han.
Undervisningsudvikling til alle
Et bedømmelsesudvalg har læst og vurderet ansøgningerne på de udvalgte kriterier, og på den basis kan seks projekter nu sættes i gang. Det markerer også det sidste element i VIA Uddannelsesakademis tilbud til undervisere i VIA.
”Vi har lanceret VIA Afsæt til helt nye undervisere, og alle andre, der har lyst til lidt inspiration. Derudover har vi igangsat VIA Pædagogikum for alle adjunkter i VIA og en række lektorlaboratorier, hvor lektorer laver eksperimenter i undervisningen. Med stipendier har vi vores tilbud klart til de allermest erfarne undervisere, og vi har dermed tilbud om pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling fra første til sidste dag i underviserkarrieren,” forklarer Linda Greve.
De seks projekter
I 2024 til 2025 vil seks projekter få tid og rum til at udfolde sig. I alt er 11 undervisere involverede. De seks projekter, i alfabetisk rækkefølge, er:
Anita Rethmeier, Anette Bavnshøj og Camilla Askov Mousing fra Sygeplejerskeuddannelsen i Randers, som vil undersøge, hvordan generativ kunstig intelligens kan understøtte differentieret læring i specifikke fag.
Birthe Debel Hansen fra Læreruddannelsen i Aarhus, som vil eksperimentere med at inddrage de studerende direkte i undervisningsplanlægningen.
Gitte Bek Andersen fra Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro, som vil videreføre sine eksperimenter fra lektorlaboratoriet i feedback og undersøge potentialerne i peer feedback.
Louise Bruslund Pedersen og Jette Schioldan Keller fra Pædagoguddannelsen i Horsens, som vil arbejde med stilladsering af gruppepraktik for studerende.
Niels Jakob Pasgaard fra Pædagoguddannelsen i Viborg, som vil videreføre sine eksperimenter fra lektorlaboratoriet i forelæsning og storrumsundervisning med at understøtte nærvær, fordybelse og læring ved at analogisere sin undervisning.
Tobias Kidde Skov, Niels Henrik Krause-Jensen og Mads Rune Dahlstrøm fra EVU, der vil arbejde med begrebet Den uvidende lærer ind i egen praksis i efter- og videreuddannelse.
Følg med i projekterne
Med til stipendierne følger en forpligtelse til at dele den viden og erkendelse, man opnår. Resultaterne vil blive delt løbende på VIA Uddannelsesakademis hjemmeside.
Til næste forår er der en ny ansøgningsrunde, hvor der igen er mulighed for at søge timer til at undersøge noget.
”Det er vigtigt for os, at stipendierne gives til nogen, der har en undren, der kan komme didaktikken og de studerende til gavn. Vi vil gerne støtte de projekter, som ikke er forskning i klassisk forstand, men som der heller ikke er tid til at undersøge grundigt i en travl hverdag,” siger Thue Fast Fabricius Jensen.